Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vilka förväntningar finns på specialpedagogens uppdrag i en grundsärskola?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Klementsson Berg; Marie Saxgarn; [2023]
    Nyckelord :Speciallärare; specialpedagog; särskola; uppdrag; uppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  En kvalitativ studie om personalens uppfattningar om specialpedagogens uppdrag och roll i en grundsärskola. Med ett fenomenologiskt ramverk tar vi oss an materialet i studien för att finna essensen i personalens uppfattningar för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Komma till tals och komma till lyssnande : Lyssnande i språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sofie Adamsson Danred; [2023]
    Nyckelord :listening; listeningskills; language development; listeningstrategies; reception; special education; Impression; lyssnande; lyssnandekompetens; lyssnandestrategier; reception; språkutveckling; specialpedagogik; språklig sårbarhet; ljudbok; talbok; talsyntes;

    Sammanfattning : Ambitionen med föreliggande uppsats är att bidra till att medvetandegöra och väcka diskussion om lyssnandet som en del av elevers språkutveckling. Att skriva, läsa och tala ses ofta som självklara delar av språklig utveckling medan talandets receptionsaspekt, att lyssna, är mindre utforskat i svensk skolkontext. LÄS MER

  3. 3. Litterundervisning för ett demokratiskt samhälle : En kvalitativ studie om svensklärares syn på litteraturundervisningen i samband med skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Trifa Taleb Aziz; [2022]
    Nyckelord :demokratiska värden; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; svenskämnet; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om litteraturundervisningens betydelse och svensklärares uppfattningar om hur man kanförverkliga demokratiuppdraget i svenskämnet. Ansatsen är kvalitativ och tillvägagångsättet är semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Att skriva är att agera? - Skrivande som bränsle för en kreativ gestaltning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Ester Hedlund; [2020-06-10]
    Nyckelord :Musikal; skådespeleri; inlevelseförmåga; Stanislavskij; Yat; genusnyfiken gestaltning; föreställningsförmåga; fantasi; karaktärsanalys;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete har jag valt att undersöka hur jag kan använda skrivandet som verktyg för att fördjupa mitt skådespeleri. Jag har läst litteratur om skådespelartekniker, genusnyfiken gestaltning och skrivit scener som jag praktiskt utfört tillsammans med motläsare. LÄS MER

  5. 5. Att skriva är att agera? Skrivande som bränsle för en kreativ gestaltning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Ester Hedlund; [2020-03-06]
    Nyckelord :Musikal; skådespeleri; inlevelseförmåga; Stanislavskij; Yat; genusnyfiken gestaltning; föreställningsförmåga; fantasi; karaktärsanalys;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete har jag valt att undersöka hur jag kan använda skrivandet som verktyg för att fördjupa mitt skådespeleri. Jag har läst litteratur om skådespelartekniker, genusnyfiken gestaltning och skrivit scener som jag praktiskt utfört tillsammans med motläsare. LÄS MER