Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 133 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Då väcks läslusten : En studie om svensklärares arbete med att främja läslust i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Esther Svensson Ghorbani; [2024]
    Nyckelord :läslust; läsmotivation; läsning; lärare; svenska; grundskolan;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av svenska ungdomars sjunkande intresse för att läsa och försämrade läsförmågor som mätningar under det senaste decenniet visar, har grundskolan en stor utmaning i att främja elevers läsning. För att elever ska vilja läsa mer är den lustfyllda upplevelsen av läsning av stor betydelse och något som svensklärare enligt styrdokumenten ska arbeta med att främja. LÄS MER

  2. 2. ”Här ligga bevisen samlade mot de skyldiga”. En kvalitativ innehållsanalys av hur Tysklands motgångar och nederlag förmedlades 1944– 1945, och hur skildringarna innehåller propaganda, konspirationsteorier och desinformation.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Söderqvist; [2023-10-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under andra världskriget fanns det svenska nationalsocialister som ägnade sig åt att sprida propaganda, konspirationsteorier och desinformation genom skildringar av krigets utveckling. Tidigare forskning visar vilka ideologier och föreställningar de svenska national- socialisterna generellt hade, men beskriver inte hur de skildrade Tysklands motgångar och ne- derlag 1944–1945, eller hur dessa texter innehöll och förmedlade propaganda, konspirations- teorier och desinformation. LÄS MER

  3. 3. Representation av män och kvinnor i läroböcker. En granskning av fem läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Vennersten; [2023-06-07]
    Nyckelord :läroböcker; samhällskunskap; gymnasienivå; kön; jämlikhet; stereotyper; mansdominerade yrken; kvinnodominerande yrken; normer;

    Sammanfattning : I denna uppsats har fem läroböcker för gymnasiet i samhällskunskap granskats med hjälp en kvalitativ innehållsanalys. Denna analys har bestått av två delar. Den första delen är att räkna hur många män kontra kvinnor som namnges i de olika läroböckernas texter. LÄS MER

  4. 4. ANALOGA OCH DIGITALA LÄROMEDEL I GEOGRAFI : En kvalitativ studie om mellanstadieelevers upplevelser av olika läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kristoffer Andersson; [2023]
    Nyckelord :digitala läromedel; analoga läromedel; digitala mervärden; återkoppling; pappersbaserad text;

    Sammanfattning : Digitala läromedel används alltmer i den svenska skolan och förändrar elevers inlärningsmiljö. Forskning har visat på att det digitala läromedlet har många fördelar gentemot det analoga när det kommer till representation, interaktion och social positionering, men forskning har visat på det digitala läromedlets brister och tillkortakommanden när det kommer till att läsa informativa texter digitalt. LÄS MER

  5. 5. Äga förmågan att skriva : En studie om undervisning och bedömning av skrivande för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Stigsson; [2023]
    Nyckelord :cirkelmodellen; skrivande; texttriangeln; texttyper; proximala utvecklingszoner och årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Kunskaper för att kunna formulera och skriva olika typer av texter är en mänsklig rättighet. Dessa kunskaper ska formas i skolan och det finns tydligt utskrivet i läroplanen att eleverna ska möta olika typer av texter och vilka förmågor de ska ha när de når årskurs 6. LÄS MER