Sökning: "instagram verkligheten"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden instagram verkligheten.

  1. 1. ”Måste påminna mig om attjag inte känner dem i verkligheten” : En studie om svenska k-popfans parasociala vanor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Jian Cedi Agustin Sarmiento; Saga Fjordevik; [2024]
    Nyckelord :parasocial interaction; parasocial relationship; gender; stereotypes; k-pop; sweden;

    Sammanfattning : This quantitative study aims to understand the parasocial interaction (PSI) and parasocial relationship (PSR) between Swedish k-pop (korean popular music) fans and k-pop idols. The study also aims to understand how gender and stereotypes affect the way parasocial relationships are formed and upheld. LÄS MER

  2. 2. PICTURE-NOT-SO-PERFECT? En semiotisk bildanalys av hur Instagramanvändare gestaltar verkligheten under hashtagen #Instagramvsreality

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alicia Svensson; Erica Nilsson Harvanek; [2023-03-10]
    Nyckelord :Kroppsideal; normer; ideal; kroppsaktivism; sociala medier; gestaltning; #Instagramvsreality;

    Sammanfattning : Executive summary Social media has become a huge part of everyday life. With it, editing and manipulation of images to post online has increased. Several studies have proven that retouched images can have a great negative impact on people’s self image and mental health. LÄS MER

  3. 3. Idealbilden av livet online : En kvalitativ studie om normer och självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ebba Ehlin; Oskar Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; social media; norms; self-presentation; networks; social capital;

    Sammanfattning : The digitalization of today’s society has developed rapidly. The internet has become a given and the popularity of social media is ever growing. One of them being Instagram, with a vast userbase who can publish and share images and videos with each other. LÄS MER

  4. 4. "Man är ju snyggare på Instagram än vad man är i verkligheten” : En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors upplevelserav Instagram gällande självbild och kroppsideal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ulrika Hansson; Lisen Djurberg; [2022]
    Nyckelord :Instagram; young women; self-image; self-presentation; body ideal; body perception; objectification.; Instagram; unga kvinnor; självbild; självpresentation; kroppsideal; kroppsuppfattning; objektifiering.;

    Sammanfattning : Sociala medier är en stor del av vår vardag och Instagram som social plattform används som ettsocialiseringsverktyg av en stor andel unga individer idag. Unga kvinnor visar en generellthögre utsatthet jämförelsevis med unga män när det kommer till risk för negativ påverkan påsjälvkänsla och kroppsuppfattning. LÄS MER

  5. 5. #instagramvsreality: Når kroppspositivismen fram till kvinnor genom den visuella kommunikationen?

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Hedda Lindström; Mélanie Chantal Kääriä; Felicia Konradsson; [2021]
    Nyckelord :Instagram; visual communication; #instagramvsreality; hashtag; social media; Instagram; Visuell kommunikation; #instagramvsreality; hashtag; sociala medier;

    Sammanfattning : Instagram är en social medieplattform som är populär i dagens samhälle. Det är en plattform som påverkar många människor på olika sätt. Ett sätt är att skildra en "ideal kroppsbild" eftersom instagramanvändare försöker skildra sig själva på bästa möjliga sätt. Detta resulterar i höga standarder som de flesta inte kan uppfylla. LÄS MER