Sökning: "interaktion system"

Visar resultat 1 - 5 av 549 uppsatser innehållade orden interaktion system.

  1. 1. Osmanska riket och internationellt system? En studie om 1500-talets mångfaldiga interaktion i Svarta havet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Arif Ganibegovic; [2024]
    Nyckelord :Internationella systemet; Osmanska riket; Mångfald; Svarta havet; Tidigmoderna epoken; Law and Political Science;

    Sammanfattning : International systems are currently conceived and based on the traditional four IR theories, that is realism, liberalism, constructivism and marxism. This means that political units converge and become homogeneous like the remaining political units. LÄS MER

  2. 2. Grafisk återgivning av radardetektion av flygplan : Utveckling av ett grafiskt användargränssnitt för PCL- och ADS-B-system

    Kandidat-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Alice Jansson; [2024]
    Nyckelord :GUI; Graphical user interface; PCL; Passive Coherent Location; ADS-B; HCI; Human-computer Interaction; Electronic warfare; Grafiskt användargränssnitt; MMI; Människa-maskin-interaktion; PCL; Passiv radar; ADS-B; Ljudkrig;

    Sammanfattning : Passive Coherent Location (PCL), eller Passiv Radar som det populärt kallas, är enteknologi inom radarlära som innefattar radartyper som inte själva skickar ut elektromagnetiska vågor för att finna och undersöka ett mål. Istället använder sig dessa radartyper av befintliga signaler, såsom radio- och TV-sändningar för att detektera mål. LÄS MER

  3. 3. (Street)fotboll som ett socialt multiverktyg kan hjälpa till att bygga broar: En antropologisk studie om hur en relativt enkel, tillgänglig, kostnadsfri och social aktivitet kan påverka många individer i olika sammanhang

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :John Samuelsson; [2023-10-12]
    Nyckelord :Streetfotboll; social integration; Identitet; rasism; Antropologi; välfärd; gemenskap; sociala relationer;

    Sammanfattning : Den studien undersöker streetfotboll som en social och pedagogisk plattform för ungdomar och unga vuxna i Sverige med fokus på Svenska Fotbollförbundets projekt Fotbollsligan.Genom kvalitativa intervjuer, visar studien hur streetfotboll kan fungera som ett positivt socialt system för förhandling och hantering av våld och hur det kan bidra till att motverka utanförskap såväl som att skapa sociala nätverk. LÄS MER

  4. 4. Hybridundervisning : Interaktionsupplevelser via digitala verktyg och plattformar ur ett studentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Paulina Heino; Kajsa Fridehäll; [2023]
    Nyckelord :Hybrid education; Higher education; Digital tools; Digital learning platforms; Interaction; Synchronous interaction; Asynchronous interaction; Hybridundervisning; Högre utbildning; Digitala verktyg; Digitala lärplattformar; Interaktion; Synkron interaktion; Asynkron interaktion;

    Sammanfattning : Digital utbildning erbjuder många möjligheter, men det finns även utmaningar som behöver övervinnas för att fullt ut utnyttja dess potential. En av dessa utmaningar är kvaliteten och effektiviteten hos digitala verktyg och plattformar. LÄS MER

  5. 5. Analys och förbättringsförslag av navigation i arbetsflöden ett business support system

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Julia Lagne; Queenie Burlin; [2023]
    Nyckelord :Business support system; UI; User Interface; UX; User Experience; Norman’s fundamental design principles; gestalt laws; Norman’s seven stages of action; Användargränssnitt; Användarupplevelse; Business support system; UI; User Interface; UX; User Experience; Norman’s fundamentala principer för design; gestaltlagar; Norman’s sju nivå av handling;

    Sammanfattning : Den teknik som används i vart moderna samhalle utvecklas konstant och likaså kraven for att användargranssnitten är effektiva och användarupplevelsen god. Ett användargränssnitt bestämmer på vilket sätt en användare interagerar med ett system eller en mjukvara, och användarupplevelsen definierar hur användaren upplever denna interaktion. LÄS MER