Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 4732 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Vart tog övergångsfasen vägen? : En kvalitativ intervjustudie om barnmorskors erfarenheter och hantering av övergångsfasen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Hanna Toresten; Emma Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Experience; labour; midwife; midwifery; transition phase; Barnmorska; barnmorskekunskap; erfarenhet; förlossning; övergångsfasen;

    Sammanfattning : Bakgrund: I kurslitteraturen för barnmorskeutbildningen beskrivs övergångsfasen som en fas under slutet av aktiv fas där kvinnan kan uppleva ökad smärtupplevelse, ökad oro och kontrollförlust. Värkarna beskrivs ändra karaktär och kan avta. Det saknas konsensus i litteraturen. Övergångsfasen är som eget begrepp ej beforskat. LÄS MER

  2. 17. Ambulanssjuksköterskors erfarenheter av att samverka med polismyndigheten i ärenden som involverar patienter med psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anders Karl-Erik Willysson; Sandra Lilja; [2024]
    Nyckelord :Ambulance nurse; collaboration; teamwork; Police Authority; mental ill-health.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett generellt växande problem och en ökning i antalet ärenden indexerade som psykisk ohälsa har noterats de senaste åren. Ambulanssjukvården och polismyndigheten samverkar vid olika händelser, för att säkerställa adekvat utförande av samhällsuppdrag. LÄS MER

  3. 18. Läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Oline Bekkos Melin; Maria Lind; [2024]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskollärare; högläsning; läsmiljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser och erfarenheter av sitt arbete med läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. För att söka svar på det har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER

  4. 19. Det kan vara svårt att räcka till : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med olika storlekar på barngrupper

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :My Malmqvist; Lisa Almén; [2024]
    Nyckelord :Barngruppernas storlek; Bronfenbrenners utvecklingsekologiska systemteori; förskolans organisation; förskolans strävansmål; gruppkonstellationer; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barngruppens storlek påverkar förskollärares arbete. Syftet är även att presentera vilka strategier som förskollärare använder sig av för att ge goda förutsättningar för arbete med olika storlekar på barngrupper. LÄS MER

  5. 20. Fysioterapeuters syn på psykosocial hälsa vid rehabilitering av en främre korsbandsskada : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Tove Flermoen; Paulina Holmström; [2024]
    Nyckelord :Anterior cruciate ligament injuries; ACL rupture; Physical therapist; Psychosocial; Experiences; Qualitative method; ACL ruptur; Fysioterapeut; Psykosocialt; Erfarenheter; Kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Introduktion: En främre korsbandsskada är en vanlig idrottsskada där många efter rehabiliteringen inte återgår till sin tidigare aktivitetsnivå. Förutom nedsatt knäfunktion kan många faktorer spela in i valet att återgå eller inte exempelvis motivation, rädsla och identitetsförlust. LÄS MER