Sökning: "jämförande perspektiv pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden jämförande perspektiv pedagogik.

  1. 1. Konstvetenskap och genus i skolans bilddidaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sofie Arfwidson von Röök; [2023]
    Nyckelord :bilddidaktik; feminism; konstvetenskap; kanon; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker konstvetenskapens roll för bildämnets utveckling och nutida utformning. Vad har skolan tagit med sig från konsthistorien i pedagogiken och didaktiken och hur har konstvetenskapen påverkat utformningen av ämnet? Den teoretiska utgångspunkten är grundad i feministisk konstanalys. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av barn med AST i förskolan : En studie ur vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Sundin; Linnéa Zahnér; [2022]
    Nyckelord :inkludering; förskola; ast; autismspektrumtillstånd; samverkan; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på inkludering av barn med autismspektrumtillstånd (AST) i svenska förskolor. Syftet är att undersöka vilka upplevelser vårdnadshavare till barn med AST har inom området. LÄS MER

  3. 3. Samverkan för ett ökat förebyggande och främjande specialpedagogiskt arbete : En undersökning av rektorers och specialpedagogers syn på organisationsstruktur och det specialpedagogiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Rebecka Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Främjande; förebyggande; organisationsstruktur; specialpedagogik; specialpedagogiska arbetsuppgifter; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en jämförande bild av rektorers och specialpedagogers uppfattning om samverkan mellan skolans organisationsstruktur och specialpedagogens arbete på högstadiet, samt hur denna samverkan kan bidra till ett mer förebyggande och främjande arbete. Rektorers och specialpedagogers syn på det specialpedagogiska uppdraget har undersökts i en kvantitativ enkätundersökning med kvalitativa variabler och analyserats utifrån ett systemteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Läromedel i historia för lågstadiet : En jämförande kvalitativ analys av illustrationer, text och samspel dem emellan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Ahlsten; Jennifer Dalberg; [2022]
    Nyckelord :läroböcker; historiedidaktik; multimodalitet; illustrationer; vardagsspråk; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Den här studien granskar och analyserar aktuella läroböcker i historia i årskurs 1-3, Boken om SO och SO-boken. Med studien vill vi bidra med ökad kunskap och jämföra hur historieämnet framställs i aktuella läromedel inriktade till årskurs 1–3 samt hur de lever upp till de kunskapskrav som anges i Lgr 11. LÄS MER

  5. 5. Stämmer myterna om sektorsskillnader? En jämförande studie av HR-chefers upplevelser av HR-arbete inom privat och offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Nicole Svensson; Ida Olsson; [2022]
    Nyckelord :HR-arbete; HR-chefer; Offentlig sektor; Privat sektor; HRM; Strategisk HRM; Beslutsfattning; Organisationsutveckling; Social Sciences;

    Sammanfattning : HR-arbete är ett omfattande och mångsidigt område som varierar mellan olika organisationer. Det existerar flera myter och fördomar om arbete i offentlig sektor och denna studie fokuserar på att utmana dessa. LÄS MER