Sökning: "jämlikhet i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden jämlikhet i förskolan.

  1. 1. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. "Har jag en plats här?" : En kritisk diskursanalys om mörkhyade barns representation och inkludering i förskolans bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Stephanie Maiken Kjær Rasmussen; Martina Cederholm Ebuka; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att kritiskt analysera förskollärares tal om hur mörkhyade barn representeras och inkluderas i förskolans bilderböcker, för att synliggöra maktstrukturer och ojämlikheter. Det för att bidra med förståelse och medvetenhet om bilderboken som ett inkluderande verktyg i förskolan. LÄS MER

  3. 3. En studie om hur förskollärare arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader, för att bidra till kulturell jämlikhet, inom förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marika Brodin; Jonna Snell; [2022]
    Nyckelord :det sociokulturella perspektivet; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; mediering; mångkulturalitet; mångkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare, yrkesverksamma på mångkulturella förskolor, arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader för att bidra till kulturell jämlikhet inom förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvalitativ studie där vi intervjuade två förskollärare från två skilda avdelningar på en förskola i en mellanstor stad. LÄS MER

  4. 4. Genus i förskolan - : Förskollärares uppfattningar om genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Bergsten; Josefine Hedberg; [2021]
    Nyckelord :Genus; förskola; kön; normer; förskollärare;

    Sammanfattning : Förskolans utbildning ska vara likvärdig och därav ligger det till fördel att undersöka att alla barn får samma förutsättningar, oavsett könsidentitet. Från tidigare undersökningar har det visats att barn blir behandlad olika utifrån könstillhörighet trots att styrdokument (Skolverket, 2018) framhåller vikten av likvärdig utbildning, samt hur diskriminering ska aktivt motverkas. LÄS MER

  5. 5. Att göra genus i sagor : En analys av genus och maktförhållanden i utvalda barnsagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna Schyman; [2021]
    Nyckelord :fairy tales; gender; poststructuralist perspective; pree school; stereotypes; förskola; genus; normkritik; poststrukturalism; sagor;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att analysera hur genus görs i sagor som blir lästa i förskolan. I min studie analyserar jag folksagor och konstsagor från 1800-talet samt moderna sagor. Metoden jag använder är kvalitativ litteraturanalys med ett poststrukturalistiskt perspektiv på genus. LÄS MER