Sökning: "jämlikhet utifrån möjligheter"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden jämlikhet utifrån möjligheter.
1. Europas största minoritet utan land Kritisk rättsvetenskaplig granskning av den svenska strategin för romsk inkludering.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Förevarande uppsats utgör en kritisk rättsvetenskaplig granskning av strategin för romsk inkludering. Uppsatsen ämnar utreda (1) vilket rättsligt ramverk som finns tillgängligt för romsk inkludering, (2) hur det rättsliga ramverket har använts i den svenska strategin för romsk inkludering, samt (3) vilka lämpliga tillvägagångssätt de lege ferenda som kan identifieras inom ramarna för det rättsliga ramverket. LÄS MER
2. Oupfyllda löften av meritokrati : Meritokrati i relation till jämlikhet & utbildning samt hur utbildningsväsendet är en instans för social mobilitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : The purpose of this paper is to examine the relationship between meritocracy and education respectively equality. And more, to investigate whether the educational system is an instance forsocial mobility. LÄS MER
3. ”Vem har de pratat med? För mig har de banne mig inte pratat med…” : En kvalitativ intervjustudie om hur invånare i Eskilstuna kommun uppfattar sina möjligheter till delaktighet och inflytande
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Delaktighet och inflytande är två vetenskapligt belagda faktorer som anses kunna främja hälsa. I SCB:s senaste medborgarundersökning uppger cirka åtta av tio invånare i Eskilstuna kommun att möjlighet till inflytande saknas. WHO beskriver främjandet av delaktighet och inflytande som en viktig drivkraft för att uppnå jämlikhet i hälsa. LÄS MER
4. ”Just nu ser jag bara möjligheter!” En studie om skönlitteratur inom ämnet hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen för årskurs 7-9
Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka möjligheter lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen för årskurs 7-9 ser att skönlitteraturen kan ha för att närma sig lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet samt undersöka hur ett arbete med skönlitteraturen som grund kan ta sig uttryck inom hem- och konsumentkunskapsundervisningen på lärarutbildningen. Två frågeställningar har legat som grund för uppsatsen: Vilka möjligheter och utmaningar kan skönlitteraturen erbjuda när lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen ska arbeta med lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet? Hur kan undervisningen kring jämställdhet och jämlikhet i ämnet hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen ta sig uttryck när den skönlitterära texten blir utgångspunkt? Intervjuer och gruppsamtal har använts för att samla in empiri och materialet har sedan diskuterats utifrån följande teoretiska begrepp – didaktisk potential, narrativ fantasi, kreativ läsning och didaktisk läsart. LÄS MER
5. Kvinnors rösträtt 1919 i två lokala tidningar i Örebro med olika politiska perspektiv : (Örebro Kuriren och Örebro dagblad)
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Kvinnor fick medborgarskap och rösträtt i Sverige 1919, men deras medborgarskap var i praktiken inte lik männens medborgarskap. De hade inte samma rättigheter och tillgångar som män hade i alla politiska arenor i början av 1900 – talet. LÄS MER