Sökning: "jaget på sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden jaget på sociala medier.

  1. 1. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Märta Bode; Silje Nordback; Annie Wik; [2024]
    Nyckelord :spiritualitet; sociala medier; TikTok; känslor; känsloregler; intim offentlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ intervjustudie om kroppsaktivism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Amanda Romedahl; Sahra Kinana; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Åtta unga kvinnor (22–28 år) har deltagit i denna kvalitativa undersökning, som belyst ämnet kroppsaktivism och som utförts med e-postintervjuer, samtliga användare av sociala medier. Målet har varit att undersöka unga kvinnors upplevelser av ämnet kroppsaktivism. LÄS MER

  3. 3. Den felfria talangen? : En nätnografisk studie om identitets- och normskapande på LinkedIn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Lina Hargedal Öringe; [2022]
    Nyckelord :Sociala medier; LinkedIn; identitet; sociala normer Social media; identity; social norms; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Denna avhandling är resultatet av en kvalitativ studie som undersöker identitetsskapande och upprätthållande av sociala normer på sociala medieplattformen LinkedIn. Metodvalet för att genomföra detta var den kvalitativa och etnografiska undersökningsmetoden nätnografi. LÄS MER

  4. 4. Varför korrigerar du dig själv? : Vem, vad, hur och varför – ett kvalitativt perspektiv av manipulering av selfies på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Annica Alienus; [2021]
    Nyckelord :social media; selfie; photo manipulation; driving forces; comparative culture; mixed method; sociala medier; selfie; fotomanipulering; drivkrafter; jämförandekultur; kombinerad metod;

    Sammanfattning : For most people social media has become a natural part of everyday life and there are probably few who have missed the rising popularity of selfies, but perhaps the rising popularity of photo manipulation is less obvious. Although studies have shown that selfies can have positive effects, there are still a general agreement that the development is concerning, and since the selfie seems to be here to stay, it is important to gain more knowledge about the phenomenon. LÄS MER

  5. 5. Jaget, miget och instaflödet : En kvalitativ studie om hur sociala medier kan verka som ett identitetsfrämjande verktyg i undervisningen om identitet och livsfrågor i religionskunskap för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna-Sara Andersson; [2020]
    Nyckelord :identity; existential questions; social media; religious education; identity development; teacher; identitet; livsfrågor; sociala medier; religionskunskap; identitetsutveckling; lärare;

    Sammanfattning : Sociala medier har på flera sätt förändrat vårt sätt att umgås med varandra. Barn och ungdomar är idag stora konsumenter av sociala medier och detta har med stor sannolikhet påverkan på deras identitet och självbild. LÄS MER