Sökning: "journalistik sociala medier innehållsanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden journalistik sociala medier innehållsanalys.

  1. 1. “OM DU VILL UPPLEVA ÄKTA KÄRLEK & FÅ DITT HJÄRTA KROSSAT” - En tematisk innehållsanalys av den svenska BookTok-gemenskapen på det sociala mediet TikTok

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Louise Lindquist; Alva Lundmark; Tuva Rosén; [2023-03-10]
    Nyckelord :Sociala medier; TikTok; BookTok; Bokgemenskap; Läsaridentitet; Bokläsning; Performativity Theory; Social Worlds;

    Sammanfattning : Executive summary Today Swedish youth are increasingly spending more time on social media meanwhile the degree of book reading is decreasing. This development has led to negative consequences like inferior performance amongst Swedish students. LÄS MER

  2. 2. "Hej Tiktok!" : en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsvärdering på Tiktok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Johanna Grüter; Lina Buhre; [2023]
    Nyckelord :Tiktok; Sociala medier; Nyhetsvärden; Engagemang; Användare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande uppsats undersöker om nyhetsvärden som ökar potentialen för engagemang premieras i den svenska nyhetsdistributionen på Tiktok. Det görs med hjälp av en kvantitativ innehållsanalys med variabler som utgår ifrån nyhetsvärdering som teoretiskt ramverk. LÄS MER

  3. 3. En individuell kvinna mot ett lag av män : En kvantitativ innehållsanalys av Sportbladets innehåll på Instagram i relation till genus

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Ludwig Bergström; [2023]
    Nyckelord :Sportbladet; Instagram; Sportjournalistik; Sociala medier; Gestaltning; Manliga idrottare; Kvinnliga idrottare; Representation;

    Sammanfattning : This study's aim and purpose was to investigate how the Swedish tabloid Sportbladet presentation of female and male athletes could differ on their Instagram page. A quantitative content analysis was used as the method to analyze the 343 posts during a four month period starting in January 1st 2022 to April 30th 2022. LÄS MER

  4. 4. Partiledare och deras Instagramkonton : En innehållsanalys av gestaltningen av de tre ledande partiledare på deras offentliga instagramkonton inför valet 2022

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Anna Sjölin; Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; partiledare; gestaltning; propaganda; sociala medier; information.;

    Sammanfattning : Social media is in this modern time a big part of politicians life and work. Information and communication is shared in an interactive way between politics and the Swedish people. This analysis will examine the three largest party leaders in Sweden at their official Instagram. LÄS MER

  5. 5. SVT Nyheter på TikTok - ett år in : En kvantitativ innehållsanalys om SVT Nyhets närvaro på TikTok

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Josefine Johansson; Linnea Liljedahl; [2023]
    Nyckelord :TikTok; SVT Nyheter; medielogik; sociala medier; nyhetsvärdering;

    Sammanfattning : This study aims to examine the presence of the Swedish news agency SVT Nyheter on the social media platform TikTok. The platform is relatively new and was not originally designed for news but with time more and more news agencies have started to share their content on TikTok. SVT Nyheter has been active on the platform since November 2022. LÄS MER