Sökning: "könsstereotyp media"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden könsstereotyp media.

  1. 1. ”Det är ett omklädningsrum, Felicia. Det är för fan det enda de snackar om” : En genusstudie av hur femininitet respektive maskulinitet gestaltas i tv-serien Eagles och dess värdegrundsdidaktiska potential för svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Marlene Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Eagles; gender roles; femininity; body activism; dichotomies; toxic masculinity; locker room talk; didactics; common values; Eagles; könsroller; femininitet; kroppsaktivism; dikotomier; toxisk maskulinitet; omklädningsrumsjargong; didaktik; värdegrund;

    Sammanfattning : As the media consumption among adolescents is increasing, it is crucial to study the depiction of gender norms on screen since they are strongly affecting the identity development of the young viewer. Therefore, this essay studies the depiction of femininity and masculinity in SVT’s 2019 web-based TV series Eagles from a gender perspective and discusses its didactic potential for working with common values in the subject of Swedish for upper secondary school. LÄS MER

  2. 2. Att se eller inte se genom genusglasögon, det är frågan? : En studie ur reklamskaparnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jenny Lundberg; [2016]
    Nyckelord :Advertisment; Gender; Gender Stereotype; Male; Female; Reklambilder; Genusmedvetenhet; Manligt; Kvinnligt.;

    Sammanfattning : Svensken spenderar i genomsnitt 6 timmar om dagen på medier och genom reklamen som visas på dessa medier sänds det ut värderingar och uppfattningar om vad ett visst kön är. Därför ställde jag frågan om vem som ska hållas ansvarig för de stereotypa bilder som idag visas på reklamen. LÄS MER

  3. 3. Pojkar är starka, flickor är rosa. : En studie av leksaksreklam riktad till barn.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för omvårdnad, hälsa och kultur

    Författare :Admira Kajdic; Madeleine Pousar; [2013]
    Nyckelord :gender; heteronormativity; masculinity; gender roles; toys; the inner and outer sphere of labor; passive and active; pink.; Genus; heteronormativitet; maskulinitet; könsroller; leksaker; den inre och yttre sfären; arbetsdelningen; passiv och aktiv; rosa.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kritiskt granska leksaksreklam riktad till barn. Genom att använda oss av reklamklipp från det sociala mediet YouTube vill vi undersöka hur manligt respektive kvinnligt samt heteronormativitet konstrueras i dessa. LÄS MER

  4. 4. Könsstereotyper i reklam, Gender stereotypes in commercials : En analys av genus i ICAs och H&Ms reklam, gender analysis of the commercials from ICA and H&M

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Kultur, samhälle, mediegestaltning – KSM; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Anna Ek; Susanna Gros; [2013]
    Nyckelord :Genus; reklam; könsstereotyp; mediegestaltning;

    Sammanfattning : We are constantly being fed information. Everything and everyone we come into contact with may somehow make a new impression on us, whether we are aware of it or not. One of the ways that people in today’s society in Sweden are being given information is via different types of media, for example through commercials. LÄS MER

  5. 5. Man litar inte på främlingar och speciellt inte män

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Emma Andersson; [2010]
    Nyckelord :könsroller; socialspykologi; våldtäkt; män; media; stereotyp; socialisering;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur sju gymnasietjejers syn på män påverkas av förekomsten av våldtäkter. Studiens syfte är att öka förståelsen för att våldtäkter även påverkar de tjejer som inte själva blivit utsatta för våldtäkt och främst hur detta påverkar deras syn på män på olika sätt. LÄS MER