Sökning: "kommersialisering"

Visar resultat 31 - 35 av 273 uppsatser innehållade ordet kommersialisering.

  1. 31. Gestaltningspress : En kvantitativ innehållsanalys om journalistiska gestaltningar i kommersiell ochicke-kommersiell media under riksdagsvalen 2018 och 2022

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Elvira Reer; Victor Wikstedt; [2022]
    Nyckelord :Journalistik; politik; gestaltningsteori; medielogik; kommersialisering;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Studien är relevant eftersom verkligheten är obegränsad medan mediernas format är begränsade. Vilket gör att journalistik i hög grad handlar om att välja och välja bort, och tillsammans bidrar dessa val till att forma nyheterna efter journalistiska gestaltningar. LÄS MER

  2. 32. SHL-klubbarnas verklighet: En studie om verksamhetsstyrning, mätning och uppföljning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Niklas Gröndahl; Rickard Pantzare; [2022]
    Nyckelord :Verksamhetsstyrning; nyckeltal; styrverktyg; ideella föreningar;

    Sammanfattning : Syfte: Hockeyklubbarna i den svenska högsta ligan SHL växer och därmed ökar kraven på den ekonomiska uppföljningen. Forskning kring detta och hur elitklubbarna arbetar med verksamhetsstyrning är tunt dokumenterad. Klubbarna drivs som ideella föreningar och samtidigt pekar studier på att en kommersialisering av dessa verksamheter finns. LÄS MER

  3. 33. Towards a Method for Utilizing Value-based pricing on Smart Services

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Oskar Andreasson; Per Ole Lambrecht; [2022]
    Nyckelord :Smart Services; Value-based pricing; Revenue Model Design; Value Drivers; Willingness To Pay; Customer Perceived Value; Method Development.; Smarta tjänster; Värdebaserad prissättning; Intäktsmodelldesign; Värdedrivare; Willingness To Pay; Customer Perceived Value; Metodutveckling.;

    Sammanfattning : Purpose - The purpose of this thesis was to develop a method for how practitioners can utilize value-based pricing of smart services. In order to fulfill this purpose, the following research questions were addressed: RQ1) How can firms identify value drivers for their smart services in order to understand customer perceived value? RQ2) How can firms match the perceived value of their smart service and what type of revenue model to use (i. LÄS MER

  4. 34. Vägen in till finrummet som akademitränare i svensk elitfotboll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Antoine Meunier; Taha Nemae; [2021-10-22]
    Nyckelord :fotbollstränare; rekrytering; svensk elitfotboll;

    Sammanfattning : Svensk elitfotboll bedriver idag en aktiv kommersiell verksamhet, vars syfte är att utveckla klubbarna med bland annat försäljning och marknad. Men även att höja bilden för de högsta fotbollsligorna i Sverige. Utveckling och professionaliseringen av idrotten samt ledarskapet är en förutsättning föri drottens kommersialisering. LÄS MER

  5. 35. "Det är ett alltidsjobb" : En fallstudie om hur den ideella verksamheten påverkats av kommersialisering och professionalisering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Mehdi Hachemaoui; William Loberg Bateman; [2021]
    Nyckelord :organizational culture; professionalization; commercialization; amateurism; non-profit association; artifacts; espoused beliefs and values; underlying assumptions.; organisationskultur; professionalisering; kommersialisering; amatörism; ideell förening; artefakter; uttalade värderingar; underliggande antaganden.;

    Sammanfattning : This study aims to examine how professionalization and commercializationinfluence the culture of the organization in a non-profit association. The studyobject is the elite preparatory activity in a sports organization. LÄS MER