Sökning: "kommunikation utan ord"

Visar resultat 1 - 5 av 169 uppsatser innehållade orden kommunikation utan ord.

  1. 1. BORTOM ALLA ORD - En strukturerad litteraturöversikt om kommunikation inom demensvård

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Angela Reydet; Gisela Skoglund; [2023-03-16]
    Nyckelord :demens; alzheimers; sjuksköterska; kommunikation; särskilt boende;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med en allt snabbare befolkningstillväxt - jämte en ökande andel åldrande befolkning - växer även den folksjukdom som är kopplad till den äldre människan, en demensdiagnos. Sjukdomen påverkar individens kognitiva funktioner och kommer så småningom dels få svårt att kommunicera verbalt, dels också få svårt att förstå verbalt språk. LÄS MER

  2. 2. Läslyssningens möjligheter : En litteraturstudie om läslyssning och dess effekter för elevers läsflyt och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Logan; Erika Janneskog; [2023]
    Nyckelord :läslyssna; textmedföljning; motivation; lust att läsa; läsupplevelse; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Motivation är en viktig del för elevers läsutveckling. Med hjälp av läslyssning får elever möjlighet att ta hjälp av olika sinnen som ger lust till läsning. Läslyssning är en metod som både involverar synen och hörseln. LÄS MER

  3. 3. Rotorsaker till dödsolyckorI bygg- anläggnings- och installationsbranscherna

    Master-uppsats, KTH/Ergonomi

    Författare :Magnus Brile; [2023]
    Nyckelord :Work environment; root causes; accidents; statistics;

    Sammanfattning : The work of this master thesis, at the Royal Institute of Technology, is primarily a study of rootcauses of fatal injuries at work, related to building and construction industries includinginstallation. As a term, root cause has not only obvious synonyms, since the meaning can vary fromword to word. LÄS MER

  4. 4. En musik- och textanalys av dramatiska nycklar i operan Im Treibhaus  : Intermodala relationer i en multimodal gestaltning 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofia Sjödén; [2023]
    Nyckelord :Im Treibhaus; opera; Mathilde Wesendonck; Richard Wagner; dramatic keys; multimodal narrativ; musical narrativ functions; intermodal relations; guided listening experiance; listening strategies; structured listening; parallel listening; music analysis; text analysis; collaboration; word and tone conflict; communication; meaning creation; Staffan Storm; Ebba Witt-Brattström; Martyna Kaiser; Im Treibhaus; opera; Mathilde Wesendonck; Richard Wagner; dramatiska nycklar; multimodalt berättande; musikaliska berättarfunktioner; intermodala relationer; guidad lyssnaruppplevelse; lyssnarstrategi; strukturerat lyssnande; parallellt lyssnande; musikanalys; textanalys; samverkan; ord- och tonkonflikt; kommunikation; meningsskapande; Staffan Storm; Ebba Witt-Brattström; Martyna Kaiser;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka musiken och textens relation i operan Im Treibhaus från 2021 och titta på hur de samverkar och kommunicerar med varandra och utifrån det titta på vad det skapar för relation mellan de och hur det påverkar dramat. Genom operans historia har en ord- och tonkonflikt genererat flitigt om vilken av musiken eller texten som borde anses som mest rättmättigbärare av dramat, musiken eller texten? Majoriteten av åsikterna har av anpassliga åsiktsbärare för ämnet delat in musik respektive text i två läger där de ställs mot varandra. LÄS MER

  5. 5. Ämnesspråket – en del av undervisningen : En kvantitativ studie om hur valet av arbetssätt påverkar inlärningen av ämnesrelaterade ord i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lejla Klinac; [2023]
    Nyckelord :subject-specific language; language development approaches; vocabulary; subject instruction; ämnesspråk; språkutvecklande arbetssätt; ordförråd; ämnesundervisning;

    Sammanfattning : Svenskämnets huvudsakliga fokus är inriktat på språket men det kan ifrågasattas om även de övriga skolämnena bör ha samma fokus. Elever lär sig nya ord och begrepp inom alla ämnen i skolan men det är inte självklart att eleverna får tillräcklig förberedelse för detta. LÄS MER