Sökning: "kommunikativa strategier"

Visar resultat 11 - 15 av 221 uppsatser innehållade orden kommunikativa strategier.

  1. 11. Att vårda barn i livets slutskede – Sjuksköterskors upplevelser : En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Linnea Hakanen; Emelie Östlund; [2023]
    Nyckelord :Children; end- of- life; experiences; family; nurse; palliative care; Barn; familj; livets slutskede; palliativ vård; sjuksköterska; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund Det dör cirka 5 miljoner barn globalt varje år, Forskning och litteratur påvisade att sjuksköterskans kommunikativa förmåga med såväl barnet som dess familj är av central betydelse för att kunna tillämpa kvalitativ vård vid livets slutskede. Sjuksköterskors kunskaper och färdigheter var betydelsefullt för barnet och familjen vid vård av barn i livets slutskede. LÄS MER

  2. 12. Relationsskapande med vårdnadshavare : En kvalitativ studie om förskollärares kommunikativa strategier i mötet med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Kraft; Maja Sköld; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; föräldrasamverkan; kommunikation; strategier; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om förskollärares kommunikativa strategier i mötet med vårdnadshavare. Studien strävade även efter att få en ökad förståelse för utmaningar som kan uppstå och hur förskollärare kan använda kommunikativa strategier för att förebygga. LÄS MER

  3. 13. Kommunikation: en förutsättning för vård avpersoner med demenssjukdomEn litteraturstudie om hur sjuksköterskors kommunikationsstrategier kan underlätta vård avpersoner som lever med demenssjukdom

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Clara Månsson; Nadine Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :Sjuksköterska; Kommunikation; Strategier; Främjande av vård; Personcentrerad vård; Demenssjukdom. 1;

    Sammanfattning : Bakgrund: I hela världen beräknas det vara 55 miljoner som lever med en relateraddemenssjukdom. Demenssjukdom innebär skador på olika delar av hjärnan som generelltförsämrar möjligheten att förstå sammanhang och uppfattas av omgivningen. LÄS MER

  4. 14. "Vad tror du kommer hända?" : Hur textlösa böcker används för att stötta barns berättande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gabriella Bergquist; [2023]
    Nyckelord :Textlösa böcker; Literacy; Kommunikativa strategier; Barns berättande; Stöttning; Kommunikation; Förskola; Den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare och barnskötare använder textlösa böcker samt hur dessa böcker kan användas för att stötta barns förmågor att berätta. Studien baseras på fem videoinspelade observationer där en textlös bok används av en förskollärare eller barnskötare tillsammans med två barn. LÄS MER

  5. 15. Ju större verktygslådan är i ditt språk, ju större möjligheter har du som individ : En kvalitativ semistrukturerad intervjustudie om svenska förskollärares upplevelser av att kunna utveckla en språkutvecklande praktik som verkar gynnande för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebeca Kvarnström; Hanna Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Early childhood education; Language development; Language-support-practices; Preschoolchildren; Variation in language knowledge.; Förskolebarn; Förskolans undervisning; Kompletterande kommunikativa insatser; Språkutveckling; Varierande språkkunskaper.;

    Sammanfattning : Språkutveckling är en stor del i varje barns liv där förutsättningarna för att ta till sig språkliga kunskaper kan variera från barn till barn. Studiens syfte är att belysa svenska förskollärares upplevelser och erfarenheter med att kunna utveckla en språkutvecklande praktik för alla barn, oavsett behov. LÄS MER