Sökning: "konsthistoria"

Visar resultat 6 - 10 av 233 uppsatser innehållade ordet konsthistoria.

  1. 6. Varning för god smak! En diskursanalys av Josef Franks formgivning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Andreas Siotis; [2023]
    Nyckelord :Bourdieu; pedantic disposition; aesthetic disposition; taste; distinction; Josef Frank; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor thesis is to examine the implicit aesthetic disposition of seeking to obtain an aristocratic habitus by acquiring furniture and textiles designed by Josef Frank. By applying the Bourdieusian theory of legitimate manners and discourse analysis on newspaper articles, this paper asks whether how the aesthetic disposition and pedantic disposition differ in manners of acquiring his furniture and textiles. LÄS MER

  2. 7. ”Att göra ett minnesmärke över livet” : En komparativ utställningsanalys av två svenska konstnärshem

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Tegbrant; [2023]
    Nyckelord :Art history; historical homes; museum; curating; exhibition analysis; intermediation; cultural heritage; Ecke Hedberg; Bror Hjorth; Tallbo; Bror Hjorths Hus; Swedish art; artists homes; interior; konstvetenskap; konsthistoria; historiska hem; konstnärshem; museologi; curating; förmedling; utställningsanalys; kulturarv; Ecke Hedberg; Bror Hjorth; Tallbo; Bror Hjorths Hus; Gästrikland; Uppland; Uppsala; interiör;

    Sammanfattning : This essay investigates and compares two Swedish artist homes made into museums using an applied version of Danish scholar Rune Gade’s exhibition analysis method. The homes that were chosen for the study are Tallbo, in the region of Gästrikland, the home of Swedish painter Ecke Hedberg (1868-1959) and Bror Hjorths Hus in the city of Uppsala, the home of Swedish painter and sculptor Bror Hjorth (1894-1968). LÄS MER

  3. 8. Ljus och rörelse : En analys av Elli Hembergs skulptur Tre löv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Kerstin Åkergård; [2023]
    Nyckelord :art history; Elli Hemberg; iconography iconology; modernism; public sculpture; reception aesthetics; semiotics; Elli Hemberg; ikonografi ikonologi; konsthistoria; modernism; offentlig skulptur; receptionsestetik; semiotik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att uppmärksamma den svenska konstnären Elli Hemberg. Som ett exempel på ett av konstnärens offentligt placerade verk, analyserades och tolkades skulpturen Tre löv (1974) med ikonografisk/ikonologisk teori och metod. Analysen inspirerades även av semiotisk och receptionsestetisk teori och metod. LÄS MER

  4. 9. ”The West and the Rest” : Nationell identitet i bildläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nord; [2023]
    Nyckelord :Bildpedagogik; Diskurs; Eurocentrism; Konsthistoria; Läromedel; Makt; Vithet; Visuell kultur;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie är hur normativa beskrivningar av konsthistoria i ett bildläromedel riskerar att reproducera historiska och nutida föreställningar om skillnader mellan ”vi” och ”de andra”. Syftet med studien är att undersöka vilka diskurser om vithet och eurocentrism i bildämnet som synliggörs i läromedel samt att utmana hegemoniska diskurser om vithet och eurocentrism. LÄS MER

  5. 10. ”För ibland sitter man där och bara…vad är det jag ska göra med eleverna liksom?" : En studie om läroböcker i bildämnet och bildlärares upplevelser av läromedel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Angelica Tapper; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; läromedel; läroböcker; grundskola; arbetsområden;

    Sammanfattning : Den här studien är baserad på tematiska innehållsanalyser av två valda läroböcker i bildämnet och två kvalitativa intervjuer med bildlärare verksamma i grundskolan. Studien syftar till att synliggöra läroböckernas relevans och aktualitet i förhållande till bildämnet genom att ställa frågan: Vilka innehållsliga teman lyfter de valda läroböckerna fram och vilka återfinns i båda? och på vilket sätt kan de innehållsliga teman kopplas till det centrala innehållet för årskurs 7-9 i kursplanen för ämnet bild? Den syftar också till att bidra med en diskussion om bildämnets behov av och bildlärarens förhållande till läromedel, med specifikt fokus på läroböcker genom att ställa frågorna: Hur uppfattar de intervjuade bildlärarna de utvalda läroböckernas innehåll i förhållande till den egna undervisningen? och Vad framträder i lärarnas utsagor vad gäller uppfattning av läromedel generellt i ämnet?Ur undersökningen av de två valda läroböckerna har det framkommit fem gemensamma teman: Konsthistoria, Identitet, Visuell kultur, Filmprojekt/rörlig bild och Porträtt, vilket visar på arbetsområden som anses aktuella i dagens bildundervisning. LÄS MER