Sökning: "konstruera matematikuppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden konstruera matematikuppgifter.

  1. 1. Programmering som verktyg för problemlösning i matematik : En innehållsanalys av gymnasieläroböcker i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Robert Celik; [2020]
    Nyckelord :Imitative reasoning; creative reasoning; mathematics textbooks; upper secondary school; textbooks analysis; Imitativt resonemang; kreativt resonemang; matematikläromedel; gymnasieskolan; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Som ett led i att stärka den digitala kompetensen i den svenska skolan så beslöt regeringen2017 att införa användandet av programmering i matematikämnet. Sedan höstterminen 2018 så har flertalet matematikkurser för gymnasiet fått uppdaterade kursplaner med tillägget att programmering ska användas som verktyg för problemlösning. LÄS MER

  2. 2. Gyllene snittet och geometriförståelse på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Simon Larsson; [2015-05-08]
    Nyckelord :Matematik; Geometri; Gyllene snittet; Matematiska begrepp; Van-Hiele nivåer; Förståelse; Inlärning;

    Sammanfattning : Abstrakt Examensarbete i matematik för lärare, Titel: Gyllene snittet och geometriförståelse på gymnasiet. Författare: Simon Larsson Termin och år: VT 2015 Kursansvarig institution: Matematiska Vetenskaper Handledare: Jonny Lindström Examinator: Laura Fainsilber Rapportnummer: Nyckelord: Matematik, geometri, gyllene snittet, matematiska begrepp, Van Hiele-nivåer, förståelse, inlärning. LÄS MER

  3. 3. Öppna och rika matematikuppgifter i skolundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Therese Didriksson; [2015]
    Nyckelord :öppna matematikuppgifter; rika matematikuppgifter; undervisning; matematikundervisning; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : Att sträva efter att vara en skola för alla innebär en stor variation i klassuppsättningarna och likaså kunskapsnivåerna inom klasserna. Att då som lärare ge eleverna det stöd och stimulans som de behöver för att kunna utvecklas så långt som möjligt kan vara en utmaning. LÄS MER

  4. 4. Extramural matematik för gymnasiet

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Tobias Olsson; Magnus Lundberg; [2010]
    Nyckelord :Extramural; matematik; aktivitet; experiment; laboration; matematisk modellering; Dewey; PBL.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är format efter författarnas egen vilja att skriva om matematikundervisning som återfinns utanför klassrummet. Det är skrivet på institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet. LÄS MER

  5. 5. Extramural matematik för gymnasiet

    M1-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Magnus Lundberg; [2010]
    Nyckelord :Extramural; matematik; aktivitet; experiment; laboration; matematisk modellering; Dewey; PBL.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är format efter författarnas egen vilja att skriva om matematikundervisning som återfinns utanför klassrummet. Det är skrivet på institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet. LÄS MER