Sökning: "kritiskt tänkande"
Visar resultat 16 - 20 av 319 uppsatser innehållade orden kritiskt tänkande.
16. Att (re)orientera sig i yrkeslivet : En studie av kompetensutvecklingens roll i förskollärares yrkesliv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Förskolan som institution har förändrats mycket, i takt med många förändringar i samhället. Skolinspektionen konstaterade kvalitetsbrister i förskolan och beskrev kompetensutveckling som en problemlösare. LÄS MER
17. "Kan det vara rimligt? Kan det stämma?" : En kvalitativ studie om hur mellanstadielärare arbetar med att utveckla elevers kritiska tänkande vid NO-undervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Tidigare forskning visar att om lärare utformar NO-lektioner med inslag av kritiskt tänkande, skapar elever ett större positivt intresse till undervisningen och attityderna förändras till dess innehåll. Syftet med studien är att ta reda på hur NO-lärare arbetar med att utveckla elevers kritiska tänkande samt om de kan använda färdigt material. LÄS MER
18. I dialog med världen : En praktiknära studie om kritiska och utforskande förhållningssätt i Bild åk 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Traditionellt har fokus i bildundervisningen varit att eleverna ska lära sig tekniska färdigheter, vilket kan leda till att de sociala och subjektiva aspekterna förbises. Samtidigt glöms elevernas förmåga att utforska och tänka kritiskt bort, vilket minskar den sociala interaktionen i klassrummet och hindrar eleverna från att fördjupa sin förståelse och insikt i viktiga samhällsfrågor genom diskussioner och dialog med varandra som ett kollektivt samarbete i klassrummet. LÄS MER
19. Lärande för hållbar utveckling : Syn på hållbar utveckling i teknik och fysik undervisningen i årskurs 7-9
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : I denna undersökning har sju lärare som undervisar i teknik- och fysikämnena i årskurs 7-9 intervjuats i syfte att undersöka deras syn på lärande för hållbar utveckling inom sina ämnen. Frågorna som ställts i uppsatsen har haft för avsikt att ge insikt om vilka faktorer som påverkar hur hållbar utveckling implementeras i skolämnen. LÄS MER
20. Hur är den ideala medborgaren? : En studie om medborgarideal i det nationella provet i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Samhällskunskapen i den svenska skolan har en normativ uppgift i att forma morgondagens medborgare vilket gör skolämnet till ett intressant analysobjekt. Vilka medborgare man vill ha i samhället är och har länge varit en omdebatterad fråga. LÄS MER