Sökning: "kultur c-uppsats"

Visar resultat 11 - 15 av 58 uppsatser innehållade orden kultur c-uppsats.

  1. 11. Kan etisk kultur och etisk medvetenhet förbättra revisorsobjektivitet? : En studie om etisk kultur, etisk medvetenhet och dess påverkan på revisorers objektivitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jonas Glad; Madalina Ersson; [2015]
    Nyckelord :Ethical culture; ethical awareness; objectivity; auditing objectivity; audit.; Etisk kultur; etisk medvetenhet; objektivitet; revisionsobjektivitet; revision;

    Sammanfattning : Titel: Kan etisk kultur och etisk medvetenhet förbättra revisorsobjektivitet? Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Jonas Glad och Madalina Ersson Handledare: Jan Svanberg Datum: 2015 – januari Syfte: Uppsatsen syftar till att klarlägga möjliga samband mellan etisk kultur, etisk medvetenhet samt objektivitet och har sin bakgrund i tidigare forskning inom respektive ämne. Vi undersöker om ´Etisk kultur´ påverkar ´Objektivitet´, om ´Etisk Kultur´ påverkar ´Etisk Medvetenhet´ samt om ´Etisk Medvetenhet´ påverkar ´Objektiviteten´. LÄS MER

  2. 12. Mesopotamiens gudomligförklarade kungar : En undersökning av teologiska perspektiv på två gudomligförklarade kungar i det forntida Mesopotamien

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Christoffer Andersson; [2015]
    Nyckelord :gudomligförklaring; kungamakt;

    Sammanfattning : Ämnet för denna undersökning är de teologiska perspektiven runt två gudomligförklarade kungar i det forntida Mesopotamien, nämligen den gammalakkadiske kungen Naram-Sin (ca. 2254-2218 f.kr.) och den nysumeriske kungen Shulgi (ca. LÄS MER

  3. 13. Barns rätt att hävda sina rättigheter i Sverige - En argumentationsanalys om barnkonventionens klagomålsmekanism

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Clara Mannheimer; [2015]
    Nyckelord :Keywords: Sweden; CRC; optional protocols; children; rights owners. Nyckelord: Sverige; Barnkonventionen; tilläggsprotokoll; barn; rättighetsinnehavare;

    Sammanfattning : Abstrakt:Barnkonventionen var länge den enda av FN:s kärnkonventioner som inte hade någon klagomålsmekanism, men år 2014 trädde en sådan mekanism i kraft. Denna C-uppsats ämnar belysa diskursen kring barnkonventionens tredje tilläggsprotokoll, om en individuell klagorätt för barn. LÄS MER

  4. 14. Maktdistansstjärnan : - En studie om hur kulturell maktdistans påverkar affärsrelationen mellan japanska och multinationella företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Anna Nyström; Therese Elofsson; [2015]
    Nyckelord :Maktdistans; Japan; Kultur; Affärsrelation; Kommunikation;

    Sammanfattning : ABSTRACT   Title: the Power distance star – A study on how cultural power distance affects the business relation between Japanese and multinational companies Level: Final assignment for Bachelor Degree in Business Administration Author: Therese Elofsson and Anna Nyström Supervisor: Jens Eklinder Frick and Jonas Molin Date: 2015 - January Aim: The purpose of this study is to compile available research regarding the cultural aspect power distance, as it is being displayed and handled in business-relations between Japanese and multicultural business contacts. The culture in Japan differs from the culture in the western world and several companies testify that the Japanese market is difficult to act and expand upon. LÄS MER

  5. 15. Standardisering/anpassning som internationella marknadsföringsstrategier inom upplevelseindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Olga Gutman; Heiko Voeste; [2014]
    Nyckelord :experience industries; internationalization; marketing strategies; standardization; adaptation; marketing mix; offerings; upplevelseindustrin; internationalisering; marknadsföringsstrategier; standardisering; anpassning; marknadsföringsmix; erbjudande;

    Sammanfattning : Titel: Standardisering/anpassning som internationella marknadsföringsstrategier inom upplevelseindustrin Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Heiko Voeste och Olga Gutman Handledare: Akmal Hyder Datum: 2014 – 05 Syfte: Forskningen om upplevelseinriktade företags marknadsföringsstrategier anses vara otillräcklig, trots att denna industri tillhör den snabbt expanderande tjänstemarknaden. Vi valde därför att utföra denna forskning för att bidra till utvecklingen av teorin inom detta område. LÄS MER