Sökning: "kultur hofstede"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden kultur hofstede.

  1. 1. Kulturens påverkan på företagens nedskrivningstendenser : En empirisk undersökning mellan börsnoterade företag i anglosaxiska och kontinentaleuropeiska länder.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :David Yu; Susanna Barsum; [2023]
    Nyckelord :Goodwill; impairment; culture; Hofstede’s dimensions; earnings management; anglo-saxon; continental european.; Goodwill; nedskrivningar; kultur; Hofstedes dimensioner; earnings management; anglosaxisk; kontinentaleuropeisk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer skillnader mellan anglosaxiska och kontinentaleuropeiska företag gällande goodwillnedskrivningar och vilka kulturella dimensioner (Hofstede) som är signifikanta för företagens nedskrivningstendenser.  Metod: Studien använder en deduktiv ansats med fastställda hypoteser formulerade från tidigare forskning. LÄS MER

  2. 2. Organizational culture's role in the integration phase of M&A transactions : A case study based on recent transactions

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Amelia Bågevik Gray; Samuel Johansson Lemon; [2023]
    Nyckelord :Mergers; Acquisitions; M A transaction; Organizational Culture; Integration; Cultural dimensions; Integration strategy.; Mergers; Acquisitions; M A transaktion; Organisationell kultur; Integration; Kulturella dimensioner; Integrations strategi.;

    Sammanfattning : The term mergers and acquisitions (M&A) is a collective name for a certain type of financial transaction, in which two organizations become a single entity (Rosenthal 2002, Seo & Hill 2005, Silhan 1994). In the post-M&A transaction process, the phase of integrating the organizations together emerges. LÄS MER

  3. 3. “If I was told about the Lucia tradition - I would have loved to join” : A qualitative study on how Swedish For Immigrants (SFI) students experience a sense of belonging through communication.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Petra Pethrosson; Sara Knowles; [2023]
    Nyckelord :Communication; integration; social integration; SFI; Hofstede; Cultural identity; language; belonging.; Kommunikation; integration; social integration; SFI; Hofstede; Kulturell identitet; språk; tillhörighet.;

    Sammanfattning : This study aims to bring awareness about culture and social integration to investigate how newly arrived immigrants in a Swedish municipality experience their process of social inclusion, through communication whilst learning the Swedish language. The knowledge of a host country language helps an individual with cultural adaptation and integration. LÄS MER

  4. 4. Kulturella aspekter och anpassning- : Huruvida ett amerikanskt multinationellt företag anpassar sin organisationskultur i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andrea Kondisz; Anja Klintefors; [2022]
    Nyckelord :Företagsekonomi; nationskultur; organisationskultur; Hofstede; internationalisering; ursprungsland; värdland;

    Sammanfattning : Kulturella skillnader mellan länder framhålls som en av de viktigaste aspekterna att ta hänsyn till när det gäller att bedriva verksamhet internationellt. Dess relevans medför ofta att det finns ett behov av att anpassa verksamheten efter de kulturella skillnader som råder i värdlandet snarare än att standardisera den i enlighet med ursprungslandet. LÄS MER

  5. 5. Coronapandemins påverkan på organisationskulturen i ett globaliserat företag

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Cajsa Vutolen; Isabel Sandström; [2021]
    Nyckelord :Organizational Culture; National Culture; Globalization; Multinational organizations; Hofstede; Schein; Covid-19.; Organisationskultur; Nationalkultur; Globalisering; Multinationella organisationer; Hofstede; Schein; Covid-19.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att förstå hur organisationskulturen är uppbyggd i en globaliserad organisation med olika nationella kulturer och vidare hur motståndskraftig organisationskulturen är mot förändringar i en extern kris, för att svara på det framställdes två frågor. En fallstudie gjordes på ett globaliserat företag inom mjukvaruutvecklingsbranschen, stationerat i Sverige, USA och Singapore. LÄS MER