Sökning: "kulturella artefakter"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade orden kulturella artefakter.

  1. 21. "Vi alla är flerkulturella" : En kvalitativ studie av pedagogers interkulturella förhållningssätt, deras interkulturella arbete och hur detta synliggörs i förskolans miljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlsson; Helena Goodh; [2018]
    Nyckelord :interkulturalitet; förskola; pedagoger; förskollärare; flerkulturell; förhållningssätt; miljö; mångkulturell; kultur; artefakter; arbetssätt; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur pedagoger arbetar utifrån ett interkulturellt förhållningssätt i förskolans verksamhet. Mer specifikt hur pedagogers arbete ser ut i praktiken och hur detta visar sig i förskolans fysiska miljö. LÄS MER

  2. 22. Att göra “dem” till “vi” : Förskollärares resonemang om interkulturell pedagogik.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Karlsson; Jonna Sunnerberg; [2018]
    Nyckelord :Interkulturell; förskola; mångkultur; förskollärare; sociala representationer;

    Sammanfattning : InledningForskning kring den interkulturella pedagogiken redogör för möten mellan individer ochgrupper. Det är en hög grad ett förhållningssätt med didaktiska val och medvetenhet kringbarn kulturella bakgrunder. LÄS MER

  3. 23. Ett nät vävs av många trådar i matematik, En didaktisk studie om division med tal större än noll men mindre än ett utifrån ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tobias Borg; [2018]
    Nyckelord :Abstrahering; Kognitiva redskap; Konkretion; Proximal utvecklingszon; Uttrycksform;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractBorg, Tobias (2018). Ett nät vävs av många trådar i matematik. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 24. Digitala verktygs egenskaper och dess användning, enligt eleverna

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Ottosson Cågård; [2017]
    Nyckelord :digitalisering; matematik; sociokulturell teori; specialpedagogik; stöttning;

    Sammanfattning : SammanfattningOttosson Cågård, Ulrika (2017), Digitala verktygs egenskaper och dess användning imatematik, enligt eleverna. (Digital Tools Characteristics and its use in Mathematics,according to the Pupils). Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap,Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER

  5. 25. Hur upplever pedagoger användandet av webbverktyg som dokumentationsform i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna-Maria Bergström; Cecilia Persson; [2017]
    Nyckelord :didaktik; digital dokumentation; förskola; pedagogiskt utvecklingsarbete; webbaserat dokumentationsverktyg;

    Sammanfattning : Den här intervjustudien inriktar sig på hur pedagoger upplever användandet av digitala webbverktyg för att dokumentera på förskolor. Eftersom det är ett relativt nytt fenomen att dokumentera digitalt så saknas det omfattande forskning på området. LÄS MER