Sökning: "kunskap vetenskapsteori"
Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden kunskap vetenskapsteori.
16. METODENS STRINGENS OCH RESULTATETS RELEVANS: RCTer och registerstudier som stöd i kliniskt arbete
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriSammanfattning : Syftet med denna explorativa uppsats är att bidra till en ökad förståelse för vilken typ av kunskap om åtgärders effekter som RCTer respektive registerstudier kan bidra med vid ett kliniskt beslut. Utgångspunkt tas i begreppsparet stringens och relevans som är den framträdande konceptualiseringen av RCTer (stringens) och registerstudier (relevans). LÄS MER
17. FÖLJSAMHET I EVIDENSRÖRELSEN En studie av följsamhetsproblematik utifrån exemplet Förskrivning av fysisk aktivitet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriSammanfattning : Evidensrörelsen har vuxit sig stark inom hälso- och sjukvården. Därmed finns det en strävan som de flesta delar, mot en hälso- och sjukvård som bygger på vetenskaplig kunskap. Att basera beslut på vetenskap är dock inte så enkelt som det kan låta. LÄS MER
18. Enhetschefers användning av stödkanaler. Praxisanalys över enhetschefers informationsarbete i Lundby stadsdelsförvaltning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriSammanfattning : Syfte: Att belysa de kriterier som kommunikationskanalerna behöver uppfylla för att effektivt stödja linjekommunikationen i offentlig förvaltning och att ge förslag till förbättringar till Lundby SDF. Teori: Christian Limas (2007) praxisanalys, Carl Martin Allwoods (1998) mätverktyg över stödkanaler. LÄS MER
19. Ambivalensens förbannelse : En studie av den sociala konstruktionen av professionell kunskap om klassrumsmetodik
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Denna produktionsuppsats handlar om hur lärare på en fristående gymnasieskola socialt och individuellt konstruerar upplevt professionell kunskap om klassrumsmetodik samt huruvida detta är i enlighet med skolverkets definition av evidensbaserad praktik. Uppsatsen har utförts med bakgrund av författarens tidigare konsumtionsuppsats samt två vetenskapssociologiska studier. LÄS MER
20. "Undervisning om fakta - en samsyn?" : Om samarbete mellan förskoleklass och grundskolan årskurs 1-3
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Att främja lärande är ett av skolans uppdrag och en aktiv diskussion om kunskapsbegrepp och kunskapsutveckling bör ske i den enskilda skolan. År 1998 infördes den frivilliga skolformen för sexåringar. LÄS MER