Sökning: "kunskap vetenskapsteori"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden kunskap vetenskapsteori.

  1. 16. METODENS STRINGENS OCH RESULTATETS RELEVANS: RCTer och registerstudier som stöd i kliniskt arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Karin Svensson; [2016-08-19]
    Nyckelord :RCT; registerstudie; relevans; stringens; RRCT; medicin;

    Sammanfattning : Syftet med denna explorativa uppsats är att bidra till en ökad förståelse för vilken typ av kunskap om åtgärders effekter som RCTer respektive registerstudier kan bidra med vid ett kliniskt beslut. Utgångspunkt tas i begreppsparet stringens och relevans som är den framträdande konceptualiseringen av RCTer (stringens) och registerstudier (relevans). LÄS MER

  2. 17. FÖLJSAMHET I EVIDENSRÖRELSEN En studie av följsamhetsproblematik utifrån exemplet Förskrivning av fysisk aktivitet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Helena Lagerlöf; [2016-07-05]
    Nyckelord :Compliance; adherence; concordance; fysisk aktivitet; interventioner;

    Sammanfattning : Evidensrörelsen har vuxit sig stark inom hälso- och sjukvården. Därmed finns det en strävan som de flesta delar, mot en hälso- och sjukvård som bygger på vetenskaplig kunskap. Att basera beslut på vetenskap är dock inte så enkelt som det kan låta. LÄS MER

  3. 18. Enhetschefers användning av stödkanaler. Praxisanalys över enhetschefers informationsarbete i Lundby stadsdelsförvaltning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Ann-Catrine Westman Westman; [2016-02-17]
    Nyckelord :Organisationskommunikation; kommunikationskanaler; intern kommunikation; kommunikationspolicy; enhetschefer i offentlig förvaltning; praxisanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Att belysa de kriterier som kommunikationskanalerna behöver uppfylla för att effektivt stödja linjekommunikationen i offentlig förvaltning och att ge förslag till förbättringar till Lundby SDF. Teori: Christian Limas (2007) praxisanalys, Carl Martin Allwoods (1998) mätverktyg över stödkanaler. LÄS MER

  4. 19. Ambivalensens förbannelse : En studie av den sociala konstruktionen av professionell kunskap om klassrumsmetodik

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Peter Ivarsson; [2016]
    Nyckelord :evidens; fallstudie; vetenskapsteori; utbildning; implementering; utbildningsvetenskap; evidensbaserad; vetenskapsdiskurs; vetenskapsparadigm; datatvätt; evidensdefinitioner; kvalitativ; konstruktion; konstruktivism; semistrukturerade; intervjuer; deltagande; observation; kollegialt; lärande; vetenskapssociologi; tematisk; analys;

    Sammanfattning : Denna produktionsuppsats handlar om hur lärare på en fristående gymnasieskola socialt och individuellt konstruerar upplevt professionell kunskap om klassrumsmetodik samt huruvida detta är i enlighet med skolverkets definition av evidensbaserad praktik. Uppsatsen har utförts med bakgrund av författarens tidigare konsumtionsuppsats samt två vetenskapssociologiska studier. LÄS MER

  5. 20. "Undervisning om fakta - en samsyn?" : Om samarbete mellan förskoleklass och grundskolan årskurs 1-3

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ulrika Lindgren; [2016]
    Nyckelord :pre-school class; elementary school grades 1-3; knowledge; learning; förskoleklass; grundskolan årskurs 1-3; kunskap; lärande;

    Sammanfattning : Att främja lärande är ett av skolans uppdrag och en aktiv diskussion om kunskapsbegrepp och kunskapsutveckling bör ske i den enskilda skolan. År 1998 infördes den frivilliga skolformen för sexåringar. LÄS MER