Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läsförståelse Smittar Ju Av Sig I Allt Man Gör : En studie av läsförståelse i årskurs ett på gymnasieskolan, med fokus på screening, undervisning och det nationella provet i läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Hanna Järpehult; [2023]
    Nyckelord :reading comprehension; screening; upper secondary school; national tests; Swedish; läsförståelse; läsförståelsescreening; gymnasieskola; nationella proven; svenska;

    Sammanfattning : Läsförståelse är av vikt för kunskapsinhämtning, men även för att kunna fungera som samhällsmedborgare i Sverige. Studier av läsförståelse är inte ovanligt men de sätter främst fokus på de lägre åldrarna. Denna studie avser i stället att bidra till kunskap om läsförståelse i gymnasieåldern. LÄS MER

  2. 2. Förmåga att se och tolka tidiga tecken på autism hos barn i åldern 0-5 år: barnhälsovårdssjuksköterskans upplevelse av kunskap kring autismspektrumtillstånd

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Susanne Petersson; Jill Bergström; [2022]
    Nyckelord :Autism; Autismspektrumtillstånd; barnhälsovårdssjuksköterska; barnhälsovård; barn; M-CHAT; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Autism är ett tillstånd som yttrar sig genom bland annat svårigheter med det sociala samspelet, kommunikation och att tolka sin omgivning och tecken på autism är ofta tydliga redan under de första levnadsåren. Tidig diagnos och tidiga interventioner kan ge bättre förutsättningar för barnet att möta de svårigheter som diagnosen innebär. LÄS MER

  3. 3. En kunskapsöversikt om könsskillnader i ämnet matematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Altergren; Emma-Karin Matsson; [2021]
    Nyckelord :pojkar; flickor; matematik; skillnader; prestation; ångest; könsstereotyper; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att belysa hur forskningen förklarar skillnader i resultat mellan pojkar och flickor i matematikämnet för grundskolans F-3. Syftet med vår uppsats är också att titta på forskning med koppling till det centrala och återkommande begreppet “mathematics achievement”, prestation inom matematik. LÄS MER

  4. 4. – Hör du vad jag läser? – Jag vet inte. Läser du vad jag hör? : En kvantitativ studie som jämför hörförståelse och läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Joakim Ahlgren; Isabella Andersson; [2021]
    Nyckelord :läsförståelse; hörförståelse; läsa; lyssna; Simple View of Reading; PIRLS; läsutveckling; svenskämnet; kursplan svenska;

    Sammanfattning : Förmågan att lyssna är en viktig kommunikativ kompetens för att människan ska kunna förstå sin omvärld. Samtidigt har läsningen traditionellt sett en dominerande roll i grundskolesammanhang i fråga om kunskapsinhämtning. LÄS MER

  5. 5. Kompetensutveckling online – hur uppfattar medarbetare sitt eget lärande? : En kvantitativ studie om medarbetares uppfattning av det egnalärandet vid användning av LinkedIn Learning

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Grönvall; Karin Lindehammar; [2021]
    Nyckelord :autentiskt lärande; inlärningsstilar; kompetensutveckling online; meningsskapande; vuxnas lärande;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur medarbetare på ett IT-företag uppfattar sitt eget lärande vidanvändning av lärverktyget LinkedIn Learning. Syftet besvaras med hjälp av fyra frågeställningar somberör individernas inre processer i samband med lärande. LÄS MER