Sökning: "kvalitativ öppen intervjuguide"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden kvalitativ öppen intervjuguide.
1. Samverkan mellan psykiatrisk öppen- och slutenvård : En kvalitativ intervjustudie om sjuksköterskors upplevelser
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Samverkan mellan psykiatrisk öppen- och slutenvård är lagstyrt. Enligt WHO kan 70% av alla rapporterade vårdskador härledas till bristande kommunikation och samverkan. Tidigare forskning visar att samverkan mellan psykiatrisk öppen -och slutenvård ökar chanserna att arbeta patientsäkert. LÄS MER
2. Barnmorskans upplevelser i mötet med det icke svensktalande gravida paret
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Tidigare forskning påvisar att Sverige har hög frekvens av antalet icke svensktalande gravida par med kommunikation- samt språksvårigheter. Kulturella bakgrunder i kombination med språkförbristning bidrar till kulturkrockar där vården kan missa det specifika vårdbehovet hos den enskilde. LÄS MER
3. Socionomer i skolan : En kvalitativ studie om rektorers syn på behovet av socionomer i skolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Skolan ska vara en plats där alla barn och ungdomar ska känna sig trygga, det ska vara en plats där barn får en chans att lyckas, inte minst för de barn som far illa. Forskning visar att ungdomar i Sverige mår sämre än tidigare, detta påverkar i sin tur ungas utveckling i skolan. LÄS MER
4. Operationssjuksköterska i en tekniskt avancerad miljö – en kvalitativ intervjustudie om operationssjuksköterskans yrkesroll på en hybridsal.
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: I takt med att allt fler ingrepp kräver endovaskulär teknik i kombination med öppen kirurgi stiger efterfrågan på hybridsalar. På hybridsalarna jobbar ett multidisciplinärt team där operationssjuksköterskan har en central roll i teamet. LÄS MER
5. Orientering som friluftsliv? : En kvalitativ undersökning om hur lärare i idrott och hälsa talar om relationen mellan orientering och friluftsliv
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare i årskurs 7-9 talar om relationen mellan orientering och friluftsliv i ämnet idrott och hälsa. Frågeställningarna studien avser besvara är följande: Hur bedrivs undervisningen i friluftsliv och orientering? Vilka geografiska områden används för friluftslivsundervisning? Hur används de geografiska områdena i undervisningen? Metod Datainsamlingen till studien gjordes i form av semistrukturerade intervjuer utifrån en intervjuguide. LÄS MER