Sökning: "Friluftsliv och närområdet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Friluftsliv och närområdet.

  1. 1. Ivö besökscentrum

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Johanna Chieng; [2022]
    Nyckelord :vistor center; besökscentrum; naturum; vandringsled; naturreservat; ivö; bromölla; keramik; kristianstad; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Between Kristianstad and Bromölla is Ivö, Skåne's largest island, which is currently unknown outside the region. On the northern tip of the island, a primary rock rises 134 meters above sea level, so-called Ivö Klack. LÄS MER

  2. 2. Orientering som friluftsliv? : En kvalitativ undersökning om hur lärare i idrott och hälsa talar om relationen mellan orientering och friluftsliv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Daniel Nowik; Amanda Tellström; [2019]
    Nyckelord :Outdoor education; Physical education; Orienteering; Curriculum; Place responsive; Gymnastic teachers view in outdoor education; Brown outdoor education; Brown; Becoming place; Foucault theory; Friluftsliv; Orientering; Samband mellan friluftsliv och orientering; Kursplan; Styrdokument; Idrott och hälsa; Idrottslärarnas syn på friluftsliv; Idrottslärarnas syn på orientering; Idrottslärare och friluftsliv; Idrottslärare och orientering; Friluftsliv och närområdet; Diskursanalys; Foucault;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare i årskurs 7-9 talar om relationen mellan orientering och friluftsliv i ämnet idrott och hälsa. Frågeställningarna studien avser besvara är följande: Hur bedrivs undervisningen i friluftsliv och orientering? Vilka geografiska områden används för friluftslivsundervisning? Hur används de geografiska områdena i undervisningen?  Metod Datainsamlingen till studien gjordes i form av semistrukturerade intervjuer utifrån en intervjuguide. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på friluftsliv i skolan : En kvalitativ undersökning av gymnasielärare i idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Marlie Eldh Bastman; Helena Ljungström; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Purpose and questions: The purpose is to investigate how six teachers in the course physical education 1 at upper secondary school in Stockholm choose to pursue their outdoor education. The study intends to find out what influences teachers' choice of content in outdoor education. To answer this purpose, the following questions have been raised. 1. LÄS MER

  4. 4. Lärarnas syn på friluftsliv i Idrott och Hälsa : En kvantitativ studie om Idrott och Hälsa lärares syn på undervisningen i friluftsliv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Andersson Adam; [2017]
    Nyckelord :Curriculum; Outdoor education; Physical education teacher; Physical education; Skolverket; Friluftsliv; Idrottslärare; Idrott och Hälsa; Läroplanen; Skolverket;

    Sammanfattning : Friluftsliv blir ett allt större ämne i skolan i Sverige. Det är ett ämne som ska uppta en tredjedel av ämnet Idrott och Hälsa enligt läroplanen. I denna kvantitativa undersökning har det framkommit att de flesta idrottslärare anser att de har tillräckligt med materiella resurser för att undervisa i friluftsliv. LÄS MER

  5. 5. ”Det är en kulturell tradition att hålla på med friluftsliv” : En studie om hur universitetslärare anser att kulturtraditioner påverkar friluftsundervisningens innehåll i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Fredrik Henriksson; Anton Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Physical Education; Teacher Education; University teachers; ”Nyinstitutionell” organization theory; Idrott och hälsa; Lärarutbildning; Universitetslärare; Nyinstitutionell organisationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur företrädare i form av lärare vid idrottslärarutbildningar ser på Sveriges kulturtraditioner och dess påverkan i relation till friluftsliv i utbildningen. Studien utgår från en kvalitativ metod som bygger på semistrukturerade intervjuer med sju olika universitetslärare från olika universitet. LÄS MER