Sökning: "kvalitativ metod b"

Visar resultat 11 - 15 av 154 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod b.

  1. 11. Operationssjuksköterskors erfarenheter relaterade till blodsmitta

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Jeanita Abelseth Eriksson; Tove Frykland; [2022]
    Nyckelord :Blood-borne pathogens; Experience; Perioperative nursing; Qualitative content analysis; Semistructured interviews Theatre nurse; Blodsmitta; Erfarenhet; Kvalitativ innehållsanalys; Operationssjuksköterska; Perioperativ omvårdnad; Semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Bakgrund: På en operation finns det en risk för att exponeras för blodsmittor när operationssjuksköterskor handhar vassa föremål samt kan utsättas för blodstänk. Blodburna sjukdomar som hiv, hepatit B och C sprids via smittat blod som kommer i kontakt med skadad hud eller slemhinnor. Stick- eller skärskador samt blodstänk är vanligast. LÄS MER

  2. 12. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER

  3. 13. Inkluderande undervisning enligt läroplanen i idrott och hälsa för elever med ADHD

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Norberg Wall; Isabelle Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vår studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av hur de inkluderar elever med ADHD i sin undervisning samt hur anpassad deras undervisning är efter läroplanen. Vi vill kunna besvara forskningsfrågorna: Hur anpassar lärare sin undervisning utifrån läroplanen? På vilka sätt arbetar lärare inkluderande med elever som har ADHD? Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat sex utbildade idrottslärare som har erfarenheter av elever med ADHD diagnos som i dagsläget undervisar på mellanstadiet. LÄS MER

  4. 14. Nurse’s experience of spreading awareness about self-care regarding Hepatitis B in Bali, Indonesia : A qualitative study

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Sara Hallgren; Ruth Pilcz; [2022]
    Nyckelord :Hepatitis B; nursing; self-care; person centered care; Bali; Indonesia; Hepatit B; omvårdnad; egenvård; personcentrerad vård; Bali; Indonesien;

    Sammanfattning : Title: Nurse’s experience of spreading awareness about self-care regarding Hepatitis B in Bali, Indonesia: A qualitative study. Background: Three to seven percent of the population has Hepatitis B (HBV) in Indonesia and six percent in Bali. Patients who apply self-care are more likely to achieve health. LÄS MER

  5. 15. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER