Sökning: "kvalitativ studié barn arbetsterapi"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden kvalitativ studié barn arbetsterapi.
1. Social delaktighet på lekplatser - Erfarenheter från föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva föräldrars erfarenheter om social delaktighet på lekplatser för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer, där 12 föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättning intervjuades. LÄS MER
2. Möjligheter och hinder för kommuner i arbetet med tillgängliga lekplatser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Introduktion: Leken är en grundläggande mänsklig rättighet för alla barn men trots det brister lekplatserna ofta i tillgängligheten för barn med funktionsnedsättning. Barn som exkluderas från lekplatser kan uppleva isolering, svårt att få vänner och blir mer beroende av vuxna i sin omgivning. LÄS MER
3. Hur den sociala miljön påverkar incestutsatta personers delaktighet i aktivitet : Analys av självbiografier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syfte: Att beskriva incestutsatta personers upplevelse av hur den sociala miljön hindrat eller främjat deras delaktighet i aktivitet både som barn och vuxen. Metod: Litteraturstudie av självbiografier vilka analyserades utifrån en kvalitativ analys av berättelser och resulterade i fem kategorier: Behovet av stöd för en sund kärleksrelation, vuxna påverkar barns lek och fritid, avgörande faktorer för missbruk, utsattheten driver utbildning och karriär och bemötandet påverkar vård och rättsprocess. LÄS MER
4. Arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka arbetsterapeutiska interventioner som genomförs för barn och ungdomar i skolan. Metoden som användes var en kvalitativ metod där sju yrkesverksamma arbetsterapeuter anställda på skola och barn- och ungdomshabiliteringen intervjuades utifrån en semistrukturerad intervjuguide för att ta del av deras erfarenheter. LÄS MER
5. ATT FRÄMJA DELAKTIGHET I SKOLAN - En kvalitativ studie om arbetsterapeuters arbetssätt för barn med arm- och handdysmeli
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund Syfte Metod Resultat Slutsats Arm- och/eller handdysmeli är ett bestående funktionsnedsättning och innebär avsaknad av en arm eller hand. Detta kan leda till olika svårigheter i vardagen och kan påverka ett barns självständighet och känsla av delaktighet. LÄS MER