Sökning: "kvantitativ c uppsats ekonomi"

Visar resultat 11 - 15 av 62 uppsatser innehållade orden kvantitativ c uppsats ekonomi.

  1. 11. En kvantitativ studie om sambandet mellan hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisning i svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Tobias Larsson; Emil Molin; [2018]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; hållbarhetsarbete; legitimitetsteorin; signalteorin; GRI; CSR; TBL;

    Sammanfattning : Titel: En kvantitativ studie som undersöker om det finns något samband mellan hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisning i svenska kommuner.   Nivå: C-uppsats inom ämnet företagsekonomi   Författare: Tobias Larsson och Emil Molin   Handledare: Fredrik Hartwig   Datum: 2018 – Mars   Syfte: Syftet är att undersöka om det finns ett samband mellan kommuners hållbarhetsarbete och dess hållbarhetsredovisning och om det skett någon förändring av hållbarhetsredovisningen över tid. LÄS MER

  2. 12. Resultatmanipulering i målföretag inför förvärv : En empirisk studie om resultatmanipulering för att stärka förvärvaren

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Maria Nilsson; Elin Nygårds; [2017]
    Nyckelord :earnings management; real activity management; merger and acquisitions; accrual management; target firm; resultatmanipulering; kassaflödesmanipulering; fusioner och förvärv; onormala periodiseringar; målföretag;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Resultatmanipulering i målföretag inför förvärv – En empirisk studie om resultatmanipulering för att stärka förvärvaren Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Maria Nilsson och Elin Nygårds Handledare: Jan Svanberg Datum: 2017 - juni Syfte: Fusioner och förvärv tillhör de viktigaste investeringsbeslutet som företag tar. Forskning har visat att resultatmanipulering kring förvärv kan leda till väsentliga ekonomiska konsekvenser på grund av de associerade överflödstransaktionerna mellan intressenter. LÄS MER

  3. 13. Finansiella målsättningar i årsredovisningar : En kvantiativ studie av svenska börsbolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Andreas Hamrén; Nils Ryngmark; [2016]
    Nyckelord :Financial objectives; goals; voluntary information; forward-looking information; annual reports; asymmetric information; stakeholder theory; signaling theory; Finansiella målsättningar; frivillig information; framåtblickande information; årsredovisningar; asymmetrisk information; intressentteorin; signaleringsteorin;

    Sammanfattning : Titel: Finansiella målsättningar inom årsredovisningar – En kvantitativ studie av svenska börsbolag Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Andreas Hamrén och Nils Ryngmark Handledare: Arne Fagerström Datum: 2016 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva och jämföra skillnader angående finansiella målsättningar i årsredovisningar samt hur förutbestämda faktorer påverkar dessa skillnader.   Metod: Studien har en kvantitativ metod som utgår från en deduktiv ansats. LÄS MER

  4. 14. CSR-rapportering inom banksektorn : En jämförande innehållsanalys av hållbarhetsrapportering hos banker i Sverige och Danmark

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Magdalena Clarenmark; Ylva Wallström; [2016]
    Nyckelord :CSR; CSR-rapportering; god rapporteringssed; Danmark; Sverige;

    Sammanfattning : Titel: CSR-rapportering inom banksektorn - En jämförande innehållsanalys av hållbarhetsrapporteringen hos banker i Sverige och Danmark Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Magdalena Clarenmark och Ylva Wallström Handledare: Arne Fagerström Datum: 2016 – januari Syfte: Studiens syfte är att jämföra frivillig CSR-rapportering hos svenska banker och reglerad CSR-rapportering hos danska banker, samt beskriva hur dessa skiljer sig åt med avseende på begreppet god rapporteringssed, som konstrueras i denna studie. Metod: Denna studie är kvantitativ med en deduktiv ansats, samt longitudinell och tvärkulturell. LÄS MER

  5. 15. En undersökning om attityden till mottagandet av E-postmarknadsföring : Med avseende på kognitions-, affektions- & beteendemässig attityd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Johanna Nilsson; August Mazetti-Nissen; [2016]
    Nyckelord :Attitude; E-mail marketing; E-mail marketing messages; Cognition; Affection; Behavior; Attityd; E-postmarknadsföring; E-postmarknadsföringsmeddelande; Kognition; Affektion; Beteende;

    Sammanfattning : Titel: En undersökning om attityden till mottagandet av E-postmarknadsföring – Medavseende på kognitions-, affektions- & beteendemässig attityd. Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Johanna Nilsson & August Mazetti-Nissen Handledare: Jens Eklinder Frick Datum: 2016 – Januari Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka attityden till mottagandet av Epostmarknadsföringhos svenska beslutsfattare inom en B2B-kontext, detta med avseende påkognitions-, affektions- och beteendemässig attityd. LÄS MER