Sökning: "kvantitativ hypotes företagsekonomi"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden kvantitativ hypotes företagsekonomi.
1. "Tiktok made me buy it” : En kvantitativ studie om TikToks påverkan på generation Zs attityder som konsumenter
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Denna studie har som syfte att öka förståelse för hur generation Zs attityder som konsumenter påverkas av den sociala medieplattformen TikTok. Attityder är utifrån de två använda teoretiska modellerna uppdelade i tre komponenter respektive sex faser. Baserat på tidigare relevant forskning och teorier togs det fram tre hypoteser. LÄS MER
2. Är hållbarhetsredovisning lönsamt? : En kvantitativ studie om hur lag (2016:947) om ändring i årsredovisningslagen (1995:1554) påverkar svenska aktiebolags finansiella prestation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : I och med bland annat rådande klimatutmaningar och hållbar utveckling har intressenters krav på transparens ökat avsevärt och därmed är det viktigare än någonsin med hållbart företagande och Corporate Social Responsibility. Europeiska Kommissionen initierade därför ett initiativ år 2013 som föreslog obligatorisk hållbarhetsredovisning för företag som uppfyller ett antal kriterier. LÄS MER
3. Kulturens påverkan på företagens nedskrivningstendenser : En empirisk undersökning mellan börsnoterade företag i anglosaxiska och kontinentaleuropeiska länder.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer skillnader mellan anglosaxiska och kontinentaleuropeiska företag gällande goodwillnedskrivningar och vilka kulturella dimensioner (Hofstede) som är signifikanta för företagens nedskrivningstendenser. Metod: Studien använder en deduktiv ansats med fastställda hypoteser formulerade från tidigare forskning. LÄS MER
4. Stigmatiserade företag och hållbarhetsrapportering : En kvantitativ studie som jämför mängd hållbarhetsrapportering mellan stigmatiseradeoch icke-stigmatiserade företag
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund: Hållbarhetsrapportering har blivit alltmer essentiellt för företag, men graden som det används varierar. Företag kan använda sig av hållbarhetsrapportering för att legitimera sin verksamhet och mängden information i rapporter kan användas för att påverka läsaren. LÄS MER
5. Är budgetens kritik rättfärdigad? Budgetens roll och framtidsutsikter inom ekonomistyrningen i Sverige : En kvantitativ enkätstudie med 226 budgetansvariga (VD:ar, ekonomiansvariga & controllrar...) från medelstora och stora svenska företag.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Med fokus på medelstora och stora svenska företags budgetanvändning syftar denna studie att kartlägga budgetens roll och framtidsutsikter. Detta genom att ta reda på i vilken omfattning budgeten används samt budgetansvarigas uppfattning samt nytta av styrverktyget. LÄS MER