Sökning: "läkemedel konkurrens"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden läkemedel konkurrens.

  1. 6. Uppgiftsskydd och marknadsexklusivitet: Två nya immaterialrättigheter i EU:s läkemedelslagstiftning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Gustav Brobert; [2013]
    Nyckelord :Data exclusivity; Marketing exclusivity; IPR; Intellectual property rights; Pharmaceutical companies; Medicines; Drugs; Generics; Public health; Pre-clinical studies; Clinical trials; Dokumentationsskydd; Uppgiftsskydd; Marknadsexklusivitet; Immaterialrätt; Läkemedel; Läkemedelsföretag; Läkemedelsindustri; Generika; EU; EMA; Folkhälsa; Prekliniska studier; Kliniska prövningar; PUMA; TRIPS; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Data exclusivity and marketing exclusivity are two new forms intellectual property rights, for the benefit of pharmaceutical companies. They constitute a complement to other IPRs, including patent and copyright, and are intended to provide new pharmaceutical products with a limited time of protection against competition. LÄS MER

  2. 7. Från ensam till en i mängden - en studie om val, krav och förväntningar på den omreglerade apoteksmarknaden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Wiktoria Pawyza; Jon Ekelund Nilsson; Josefin Lidberg; [2011]
    Nyckelord :omreglering; konkurrens; valkriterier; servicegap; lojalitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Från ensam till en i mängden – en studie om val, krav och förväntningar på den omreglerade apoteksmarknaden. Universitet/ Institution: Institutionen för Service Management vid Lunds Universitet, Campus Helsingborg. LÄS MER

  3. 8. Positionering på den svenska apoteksmarknaden : Kampen om apotekskunden

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Filosofiska fakulteten

    Författare :Anders Ekström; Johan Helgius; [2011]
    Nyckelord :Pharmacy market; deregulation; restriction; brand identity; positioning; Apoteksmarknad; avreglering; restriktioner; varumärkesidentitet; positionering;

    Sammanfattning : Bakgrund:1 juni 2009 avreglerades det svenska apoteksmonopolet och marknaden öppnades upp för konkurrens. Antalet apoteksaktörer har sedan dess tilltagit vilket sätter press på företagen att särskilja sin verksamhet för att bli mer konkurrenskraftiga i kampen om apotekskunderna. LÄS MER

  4. 9. Omregleringen av apoteksmarknaden  : Aspekter på receptfria läkemedel i dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, NV

    Författare :Liselotte Krona; [2010]
    Nyckelord :receptfria läkemedel;

    Sammanfattning : Från den 1 nov 2009 är det i Sverige tillåtet att sälja ett stort urval av receptfria läkemedel i dagligvaruhandeln. Motivet därtill är att skapa en ökad tillgänglighet för konsumenterna, en prispress samt en fortsatt säker och ändamålsenlig läkemedelsanvändning. LÄS MER

  5. 10. Profilering på en ny marknad: En studie av Apoteket AB

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Susanna Heier; Boel Henriksson; Markus Odenberger; Ann-Cathrin Bertha; [2010]
    Nyckelord :profilering; omreglering; profil; image; identitet; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den 1 juli 2009 avskaffades apoteksmonopolet i Sverige, vilket innebar att Apoteket AB blev en av flera aktörer på en marknad med nya villkor och möjligheter. Regeringen hoppas därigenom att Apoteket AB:s kvalité och service ska förbättras samt att öka priskonkurrensen på receptbelagda liksom receptfria läkemedel. LÄS MER