Sökning: "lära yrke"

Visar resultat 21 - 25 av 84 uppsatser innehållade orden lära yrke.

  1. 21. "Jag hade nog inget val, jag är en kreativ människa" : Yrkesidentitet, samarbete och kompetens i kreativa yrken

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Cecilia Kröjs; [2018]
    Nyckelord :yrkesidentitet; yrkesdiskurs; kreatör; kreativitet; konst; kompetens; projekt; nätverk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur personer med ett kreativt yrke talar om sig själva och sitt yrke och därmed konstruerar sin yrkesidentitet. I semistrukturerade intervjuer har jag velat besvara de övergripande frågeställningarna; Vilka viktiga komponenter består deras kompetens av? Hur fungerar samarbetet i projekten och deras nätverk? Min teoretiska utgångspunkt är att en yrkesidentitet är ett socialt konstruerat fenomen. LÄS MER

  2. 22. Den undervisande högskolebibliotekariens professionella lärande : Berättelser om kompetens och utveckling

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Heidi Delhommeau; [2018]
    Nyckelord :profession; akademiska bibliotekarier; yrkespraktik; undervisning; lärande på arbetsplats; kontinuerlig professionell utveckling;

    Sammanfattning : Biblioteken står i frontlinjen för många av kunskapssamhällets snabba förändringar. Frågan hur professionen ska kunna möta nya krav i sin verksamhet är idag mer aktuell än någonsin: vilka färdigheter och kompetenser krävs och hur ska dessa utvecklas? Som ett inlägg i debatten undersöker denna uppsats undervisande högskolebibliotekariers lärande för att ur denna förståelse identifiera framgångsfaktorer och utvecklingsmöjligheter för kontinuerlig professionell utveckling. LÄS MER

  3. 23. Kunskaper, utmaningar och anpassningar- En studie om generell språkstörning ur ett elev-, lärar- och specialpedagogperspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Ericson Hallström; Jeanette Morän; [2018]
    Nyckelord :Anpassningar; Generell språkstörning; Kommunikation; Lärande; Relationer; Samarbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ericson Hallström Annika & Morän Jeanette (2018). Kunskaper, utmaningar och anpassningar – En studie om generell språkstörning ur ett elev-, lärar- och specialpedagogperspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 24. Flexibilitetens paradox En studie om tjänstemäns upplevelser och hantering av det flexibla arbetet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sebastian Dorwarth; Henrik Gunnarsson; [2018]
    Nyckelord :Flexibility; flexibilization; boundaryless work; flexible work; individualization; Flexibilitet; flexibilisering; gränslöst arbete; flexibelt arbete; individualisering;

    Sammanfattning : Många arbetsplatser på dagens arbetsmarknad präglas alltmer av ett flexibelt arbete. Detta har inom sociologin beskrivits som ett gränslöst arbete där individens gränsdragning mellan arbete och fritid blir svårare att hantera. LÄS MER

  5. 25. Elevers motivation till ämnet naturkunskap : Skillnader mellan yrkesförberedande och högskoleförberedande gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linnéa Waara; [2018]
    Nyckelord :gymnasiegemensamma ämnen; naturvetenskap; upplevd förmåga; ämnets lärovärde; lärandemiljö;

    Sammanfattning : Undersökningar har visat att många gymnasieelever känner sig omotiverade till sina studier – speciellt elever på yrkesförberedande program, och det är de gymnasiegemensamma ämnena som dessa elever har lägst motivation till. Denna studie har med hjälp av en enkät tagit reda på om det är någon skillnad i motivation till det gymnasiegemensamma ämnet naturkunskap mellan klasser som läser högskoleförberedande program och yrkesförberedande program. LÄS MER