Sökning: "lärande och ämnesplan"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden lärande och ämnesplan.

  1. 1. Vilken grammatikkunskap? : En jämförelse av synen på grammatik i styrdokument och i läroböcker utifrån Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :grammar; the syllabus for Swedish subject; course books; Bloom s revised taxonomy; grammatik; ämnesplanen för svenska; läroböcker; Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens innehåll och metoder har kritiserats. Forskning har belyst att det finns ett glapp mellan teori och praktik när det kommer till synen på grammatik och grammatikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Det kreativa skrivandets eventuella återkomst : En kvalitativ intervjustudie om tio svensklärares syn på kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Frida Källström; Julia Götlund Farag; [2023]
    Nyckelord :kreativt skrivande; skrivundervisning; svenskämnet; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att undersöka svensklärares syn på kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne mot bakgrund av att det ligger som förslag att implementeras i ämnesplanen i samband med ämnesbetygsreformen 2025. Frågeställningarna ämnar undersöka tio lärares attityder till kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne samt vad de anser om att eventuellt införa kreativt skrivande i kommande ämnesplan för svenskämnet. LÄS MER

  3. 3. Svårigheter med att implementera programmering i matematikämnet på gymnasiet : En situationsöversikt och vägledning utifrån lärares självförmåga och Skolverkets stödarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Rasmus Blåvarg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Från första juli 2021 gäller en ny ämnesplan för matematiken på gymnasiet som inkluderar förändringar av innehållet kopplat till programmering, som funnits som innehåll sedan 2018. Tidigare forskning visar att lärare känner sig oförberedda att undervisa om programmering i matematikämnet. LÄS MER

  4. 4. Är programmering ett problem? : En undersökning om huruvida programmeringsuppgifter i matematikläromedel överensstämmer med ämnesplanens intentioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Miriam Magnusson; Johanna Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Mathematics; programming; problem solving; curriculum; mathematics education; secondary school; Matematik; programmering; problemlösning; läroplan; matematikundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine whether programming tasks in different textbooks correspond with the curriculum's intended goals. According to these goals programming is to be used as a tool for problem solving. LÄS MER

  5. 5. En studie om lärarens perspektiv och undervisning i hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Tara Taher; [2020]
    Nyckelord :Sustainable development; Technology 1; syllabus; upper secondary school; teaching about sustainable development; teacher perspective; Hållbar utveckling; Teknik 1; ämnesplan; gymnasieskola; undervisning om hållbar utveckling; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad gymnasielärare berättar om olika undervisningsmetodiker i och om hållbar utveckling i ämnet Teknik. I studien berättar lärare om hur undervisning i hållbar utveckling bedrivs och hur olika undervisningsmetoder presenteras. LÄS MER