Sökning: "lärare handledare"

Visar resultat 6 - 10 av 212 uppsatser innehållade orden lärare handledare.

  1. 6. Gestaltning av en skola med hänsyn till dagsljus : En fördjupning inom dagsljus och solvärmelaster i ett gestaltningsarbete av en skolbyggnad

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Caroline Alneskog; Filippa Carlsson; [2022]
    Nyckelord :School environment; Daylight; Window placement; Skolmiljö; Dagsljus; Fönstersättning;

    Sammanfattning : Dagsljuset påverkar människans hälsa där påverkan på barn är mer påtaglig. Följderna av tillgången tilldagsljus i skolmiljöer är därför viktigt att studera.Syftet är att studera hur dagsljuset påverkar en skolmiljö och målet är att planera en skola i förhållande tilldetta. LÄS MER

  2. 7. Distriktssköterskans upplevelser av palliativ vård i hemsjukvården : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Dellgren; Louise Olsson- Öhrn; [2022]
    Nyckelord :nurse; experience; palliative care; home health care; sjuksköterska; upplevelse; palliativ vård; hemsjukvård;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Distriktssköterskans upplevelser av palliativ vård i hemsjukvården Fakultet: Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap Kurs: Examensarbete - omvårdnad, 15hp Författare: Helena Dellgren & Louise Olsson-Öhrn Handledare: Ingela Leibring Examinerande lärare: Brian Unis Examinator: Karin Josefsson Sidor: 27 s., exklusive bilagor Datum för examination: 2022-01-12 Svenska nyckelord: sjuksköterska, upplevelse, palliativ vård, hemsjukvård Introduktion: Palliativ vård i hemsjukvården är en vårdform som allt fler människor väljer. LÄS MER

  3. 8. Språket som demokratisk rättighet : Lärares erfarenheter av språklig tillgänglighet i samhällsorienterande ämnen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Caroline Lundgren; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskolan; samhällsorienterande ämnen; språklig tillgänglighet; stöd; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lundgren, Caroline (2022). Språket som demokratisk rättighet – Lärares erfarenheter av språklig tillgänglighet i samhällsorienterande ämnen i gymnasieskolan. Speciallärarprogrammet. Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 9. Sederingens betydelse för utvecklingen av ventilator associerad pneumoni hos intensivvårdspatienter

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Sanna Willford; [2022]
    Nyckelord :Pneumonia; ventilator-associated; Sedation; Intensive care; Pneumoni; ventilator associerad; Sedering; Intensivvård;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Sederingens betydelse för utvecklingen av ventilator associerad pneumoni hos intensivvårdspatienter. Fakultet: Hälsa, natur- och teknikvetenskap Kurs: Examensarbete - omvårdnad, 15 hp Författare: Sanna Willford Handledare: Anna Nordin Examinerande lärare: Inger James Examinator: Jan Nilsson Sidor: 32 Datum för examination: Juni 2022 Nyckelord: Pneumoni, ventilator associerad, Sedering, Intensivvård Introduktion: Ventilator associerad pneumoni (VAP) är en vårdrelaterad infektion som klassas som en vårdskada och som skapar ett vårdlidande för patienten. LÄS MER

  5. 10. Specialpedagogik för lärande : En studie om ett statligt lyfts inverkan på elevers lärande och dess betydelse för framtida förbättringsinsatser

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Helgesson; [2022]
    Nyckelord :Special education for learning; special educational competence; collegial learning; teacher learning; improvement initiatives; school development; distributed leadership; governance and management; Specialpedagogik för lärande; specialpedagogisk kompetens; kollegialt lärande; lärares lärande; förbättringsinsatser; skolutveckling; distribuerat ledarskap; styrning och ledning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om lärares, special­pedagogers, rektorers och förvaltningsledningens erfarenheter och upplevelser om förbättrings­insatsen specialpedagogik för lärande (SFL) och dess inverkan på förbättringsarbetet i en kommun, på såväl skol­enheter som i kommunen i stort. SFL är en kollegial kompetens­utvecklingsinsats med syfte att höja lärares kompetens inom specialpedagogik. LÄS MER