Sökning: "lärare ord"

Visar resultat 21 - 25 av 751 uppsatser innehållade orden lärare ord.

  1. 21. Är platsannonser inom läraryrket jämställda? : En kvantitativ innehållsanalys av könskodning i platsannonser inom den svenska grund- och gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Ebba Tibell; Emma Svensmo; [2023]
    Nyckelord :Könskodning; könskodade ord; arbetsmarknad; kompetensförsörjning; rekrytering; platsannonser; kön; genus; lärare; könssegregering; könsintegrering;

    Sammanfattning : Sveriges arbetsmarknad är mycket horisontellt könssegregerad vilket innebär att kvinnor och män arbetar i olika sektorer, yrken och branscher. Endast fyra av de 30 största yrkesgrupperna var könsintegrerade år 2018 och en av dessa var gymnasielärare. LÄS MER

  2. 22. Ordinlärning i Svenska som andraspråk : En intervjustudie av fyra lärares arbetssätt med och reflektioner kring ordinlärning i “Svenska som andraspråk 1” klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sandra Karlsson; Nina Peri; [2023]
    Nyckelord :Teacher cognition theory; vocabulary acquisition; Lärarkognitionsteorin; ordinlärning;

    Sammanfattning : This study has investigated how four teachers within the subject Swedish as a second language 1 at upper secondary school talk about their work with vocabulary in the classroom. The study focuses on how these teachers think about and reflect on their own teaching and knowledge of vocabulary teaching. LÄS MER

  3. 23. Lässtrategier som främjar läsförståelse : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :My Hultgren; Ellen Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsförståelse; hinder; utmaningar;

    Sammanfattning : Att elever lär sig läsa och förstå vad de läser är något av det mest centrala i ämnet svenska i skolan. Det ligger även till grund för att lyckas i samtliga ämnen i skolan. Den internationella studien från PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) visar dock att läsförmågan hos elever i årskurs fyra sjunker. LÄS MER

  4. 24. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Skantz; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 25. Textmängd, rytm och en hypotes : – En läsbarhetsanalys av Den magiska kula

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Julin; Hana Šehić; [2023]
    Nyckelord :Nivåbaserade läromedel; läsbarhet; lättläst; rytm; textmängd; syntaktiska meningar; tidig läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera det nivåbaserade läromedlet Den magiska kulan som är avsett för årskurs ett. Undersökningen bygger på en analys av progression mellan och inom de olika nivåerna och har fokus på läsbarhetsfaktorerna antal ord, meningar, långa ord samt rytm. LÄS MER