Sökning: "lärares åsikter om betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden lärares åsikter om betyg.

  1. 1. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Gunnel Sundström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; arbetssätt; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER

  2. 2. Kontroversiella frågor i religionskunskapsundervisning : En intervjustudie om lärares uppfattningar om kontroversiella frågor, undervisningsmetoder och positioneringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Karolina Hill; [2021]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; undervisningsmetoder; positionering; religionskunskap; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Sveriges utveckling till ett mångkulturellt och mångreligiöst land har de senaste decennierna förändrat vilka frågor vi möter och diskuterar med varandra. Religionskunskap som ämne ska ge elever möjlighet att utveckla en beredskap att förstå och leva i ett samhälle präglat av mångfald. LÄS MER

  3. 3. Ett samhällsproblem vilande på idrottsämnets axlar : Gymnasieelevers upplevelser av undervisning om kroppsideal i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anton Lidemar; Frida Odell; [2019]
    Nyckelord :Kroppsideal; undervisning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka gymnasieelevers upplevelser av undervisning om kroppsideal och hur det har synliggjorts i kursen Idrott och hälsa 1 samt gestaltats av lärares arbete. För att undersöka detta har följande tre frågeställningar konstruerats: -       Hur beskriver elever med betyg A-C i Idrott och hälsa 1 att undervisning om kroppsideal framträtt i kursen? -       Hur beskriver dessa elever att läraren i Idrott och hälsa 1 talat om kroppen och arbetat med kroppsideal? -       Hur finner dessa elever att kroppsideal är ett väsentligt kunskapsområde inom ämnet Idrott och hälsa? Metod Studien genomfördes med en hermeneutisk vetenskapsteoretisk ansats och bestod av sju semistrukturerade intervjuer av kvalitativ karaktär. LÄS MER

  4. 4. Språkanvändning inom andraspråksinlärning : En kartläggning av lärares och elevers attityder till modersmålets och målspråkets roll  i engelskundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stephanie Shenton; Frigerio Maria; [2013]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; andraspråksundervisning; enkätundersökning; gymnasiet; engelska; svenska; modersmål;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att kartlägga attityder och åsikter kring användningen av svenska och engelska inom engelsksundervisningen på gymnasiet. Studien bestod av två delstudier; en vars syfte var att redogöra för lärarnas åsikter och attityder till undervisningsspråket i engelskundervisningen, deras användning av svenska och engelska under engelsklektionerna samt hur de tolkade läroplanens direktiv om språkbruket. LÄS MER

  5. 5. Elevers värderingar – är de betygsgrundande? - En experimentell studie om huruvida en elevs värderingar påverkar betygssättningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Filip Barath; [2012-08-31]
    Nyckelord :Lärare; bedömning; värderingar;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka om elevers värderingar påverkar betygssättningen. Frågeställning Finns det ett samband mellan elevers värderingar och lärares betygssättning? Bakgrund: Tidigare forskning visar att betyg inte alltid sätts på klara grunder. LÄS MER