Sökning: "läroböcker för religionskunskap 1"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden läroböcker för religionskunskap 1.

  1. 16. Läroböcker i religionskunskap : En kvalitativ bild- och innehållsanalys om hur kristendomen och islam framställs i läroböcker för grundskolans första skolår 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Iris Erdogdu; Karolina Milutinovic; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 17. De samhällsorienterande ämnena : En studie av de fyra separata ämnenas utrymme och hur de kommer till uttryck i läroböcker för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Andersson; Maria Borgström; [2017]
    Nyckelord :Samhällsorienterande ämnen; SO; blockämne; ämnesmarkörer; läroplansförenlighet; horisontellt; vertikalt; årskurs 1-3; läromedelsanalys; geografi; historia; religionskunskap; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Läromedelsgranskingen som förr var obligatorisk är nu helt avskaffad och lärare får inta rollen som läromedelsgranskare själva. Tiden som lärare lägger på granskning av läroböcker är dock relativt begränsad. Därför kan läromedelsanalyser av aktuella läroböcker bidra till att lärare får insikt i vad böckerna har att erbjuda. LÄS MER

  3. 18. Genus och sexuell läggning i ett urval av religions-läroböcker för gymnasiet : Hur framställs genus och sexuell läggning inom kristendomen i utvalda religionsläroböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Richard Fernström; [2017]
    Nyckelord :Läroboksgranskning; framställning; kristendom; genus; sexuell läggning; religionskunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur genus och sexuell läggning framställs i ett urval av religionsläroböcker på gymnasiet. Studien utgår från frågeställningarna: Hur presenteras/gestaltas/konstrueras genus och sexuell läggning? Vilka mening-ar/innebörder lägger lärobokstexten/bilden i relation till genus och sexuell läggning? Hur beskrivs begreppen explicit? Samt om det finns resonemang som överskrider stereotyper? Metoden i studien är hermeneutisk ansats och visuell textanalys. LÄS MER

  4. 19. Offentliga eller privata religioner i läroböcker : en kvalitativ inehållsanalys om hur Judendom, Kristendom, Islam, Hinduism och Buddhism framställs i läroböcker för Religionskunskap 1.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionssociologi

    Författare :Anton Vikström; [2016]
    Nyckelord :textbooks; content analysis; public; private; secularization; de-privatization;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine how Judaism, Christianity, Islam, Hinduism and Buddhism are portrayed in four Swedish textbooks for use in upper secondary school using José Casanova’s theory about the public and the private sphere and Craig Calhoun’s interpretation of Jürgen Habermas theory of the public sphere. The four textbooks examined are all to fit the latest curriculum for upper secondary school education on the subject Religionskunskap 1 (Religious education 1). LÄS MER

  5. 20. Livsfrågor i religionskunskap : En litteraturstudie om hur livsfrågor presenteras i tre läroböcker för gymnasiet

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sonja Josefsson; [2016]
    Nyckelord :Life issues; school books; ethics; text analysis; hermeneutic; livsfrågor; läroböcker; etik; textanalys; hermeneutik;

    Sammanfattning : Vi människor funderar ofta kring vår egen uppfattning dvs. vem vi är. Vi funderar också över vad vi vill bli. Vi ställs inför många andra frågor som handlar om identitet och livsfrågor. LÄS MER