Sökning: "läroplansteori samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden läroplansteori samhällskunskap.

  1. 1. Demokratiuppdraget i samhällskunskapsundervisningen. : En studie av gymnasieelevers uppfattning om demokrati som begrepp och utförande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :demokrati; undervisning; elevperspektiv; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har för avsikt redovisa en studie av elevers uppfattningar om begreppet demokrati. Studien genomfördes via en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer av fem elever i gymnasiets årskurs tre för att fånga upp demokratins uttryck i undervisningen i ämnet samhällskunskap utifrån ett elevperspektiv. LÄS MER

  2. 2. En historisk läroplansanalys i samhällskunskapsämnet : - Med inriktning av hållbar utvecklings tre dimensioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Hammar; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; läroplan; samhällskunskap; utbildning; läroplansteori; hållbarhetsdimensioner;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka om skolans uppdrag att främja hållbar utveckling inom ramen för samhällskunskapsämnet har förändrats över tid. Detta undersöks utifrån de tre hållbarhetsdimensionerna: social, ekonomisk och miljömässig. LÄS MER

  3. 3. Yttrandefrihet kontra värdegrund : Elevers röster om politiska partiers närvaro på skolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Maja Pockar; [2022]
    Nyckelord :Objektivitetsprincipen; demokrati; partipolitik; gymnasieskolan; samhällskunskap; läroplan; läroplansteori.;

    Sammanfattning : På många gymnasieskolor bjuds politiska partier in för att sprida information om deras ideologi och program. I läroplanen för gymnasieskolan står det om skolans värdegrund och fostransuppdrag. Utbildningen ska förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna (Skolverket:b, 2011). LÄS MER

  4. 4. Vilken typ av medborgare vill vi ha? : en idealtypsanalys av kursplanen i samhällskunskap för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Joakim Johansson; [2022]
    Nyckelord :civics; curriculum theory; Gert Biesta; qualification; socialisation; subjectification; school; samhällskunskap; läroplansteori; Gert Biesta; kvalifikation; socialisation; subjektifiering; skolan;

    Sammanfattning : This study is written in the light of the ongoing debate in Sweden about the school's purpose, and the political will to enhance the schools focus on factual and subject knowledge. This study aims to explain how this purpose can be read in today's syllabus for the civics subject for school years 4-6. LÄS MER

  5. 5. Same eller svensk? : En läroplansteoretisk studie över den svenska synen på samer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Johan Örsäter; [2020]
    Nyckelord :Samer; Läroplansteori; Läroplan; Kursplan; Samhällskunskap; Medborgarskap; Nationell identitet; Mänskliga rättigheter; Etnicitet;

    Sammanfattning : The main focus of this study has been to, with the use of a comparative curriculum analysis study the official swedish approach on the Sami people, and thereby the approach on human rights, ethnicity, national identity and citizenship. Moreover the study has aimed to compare the Swedish approach with the Norwegian and Finnish approach to se similarities and disparities on both the Sami people and above stated concepts. LÄS MER