Sökning: "läsning ur elevperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden läsning ur elevperspektiv.

  1. 1. Tyst läsning ur ett elevperspektiv : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av tyst läsning och dess effekt på läsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Grujicic; Rejin Haji; Neda Akbarnejad; [2023]
    Nyckelord :tyst läsning; lågstadieelever; årskurs 3; läsförmåga; läsutveckling;

    Sammanfattning : This qualitative study was conducted to investigate pupils’ perceptions of silent reading in the classroom and how silent reading contributes to their reading comprehension. This has resulted in the following questions: “how do pupils perceive silent reading in the classroom?” and ”how do pupils believe that silent reading affects their reading comprehension?”. LÄS MER

  2. 2. Elevers motivation till läsning i den digitaliserade skolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning utifrån ett elevperspektiv och ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emelie Roslund; Malin Sandin; [2022]
    Nyckelord :Motivation; läsförståelse; gymnasieskolan; lärarperspektiv; elevperspektiv; styrdokument; digitala resurser; läsvanor; digital läsning och analog läsning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt grundar sig mot bakgrunden till den svenska digitaliserade skolan och elevers motivation till läsning. Elevers läsförståelse är viktig inom alla skolämnen, men framför allt inom svenskämnet. Svensklärarens motivationsfrämjande undervisning kan ses som ett verktyg för att utveckla läsförståelsen. LÄS MER

  3. 3. "Det är bra och inte bajs" : En undersökning ur ett elevperspektiv om normkritisk litteratur i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Wictor Häggblad; Julia Lilja; [2022]
    Nyckelord :litteratur; normkritisk; skola; elev; HBTQI;

    Sammanfattning : Elevperspektivet kring normkritisk litteratur och läsning av normkritisk litteratur i mellanstadiets senare år är i forskningssammanhang föga undersökt. Vi ville genom vår studie undersöka hur elever upplever att de har tillgång till normkritisk litteratur, om de läser normkritisk litteratur och om de upplever att lärarna väljer denna typ av litteratur. LÄS MER

  4. 4. En sann kärlek till läsning : En litteraturstudie om hur elevers läsmotivation och läsintresse kan främjas i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Evelina Hall; Martina Appel; [2022]
    Nyckelord :Motivation; läsning; läsundervisning; läsintresse; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att bidra med kunskap om hur lärare kan bidra till elevers motivation och intresse för läsning i undervisningen. Resultatet av litteraturstudien är baserat på tolv vetenskapliga artiklar där vi fann sju teman, läraren kan skapa relationer och göra anpassningar av litteratur till elevernas intressen, skapa en inspirerande läsmiljö, varierad och meningsfull undervisning, elevens intresse och inflytande i val av litteratur, gemensam läsning och läsförebilder, varierade läsaktiviteter där eleverna får möjlighet att välja själva och elevens egna drivkrafter till glädje och läsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Vilka faktorer kan påverka elevers läsmotivation ur ett elevperspektiv? : En intervjustudie med elever från årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ann- Christin Ledin; Marigona Muslija; Fatime Murati; Soran Hassan; [2022]
    Nyckelord :Läsmotivation; elevperspektiv; faktorer; SDT; åk 4-6;

    Sammanfattning : I dagens digitaliserade och globaliserade värld möter våra elever en tid där kompetensen av att kunna läsa är av största vikt för att kunna delta och medverka i samhället. Internationella studier som PIRLS visar att läskompetensen är god hos svenska elever men att läsmotivationen, lusten att läsa är i botten. LÄS MER