Sökning: "läsa mellan raderna"

Visar resultat 16 - 20 av 67 uppsatser innehållade orden läsa mellan raderna.

  1. 16. Värdegrundsarbete med inriktning mot skolans tidigare år –En komparation av Pippi Långstrump och Tio kompisböcker baserade på barnkonventionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Landberg; Linnea Wilén; [2021]
    Nyckelord :Värdegrund; barns rättigheter; dagens samhälle; Pippi Långstrump; tio kompisböcker; barnkonventionen; critical literacy;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar Linda Palms material Tio kompisböcker baserade på barnkonventionen (2014) och Astrid Lindgrens Pippi Långstrump (1945). Detta material undersöks genom en kvalitativ analys med en komparativ metod. Syftet med denna uppsats är att komparera ett skönlitterärt verk med en tillrättalagd litteratur. LÄS MER

  2. 17. Att läsa mellan raderna : En utvärdering av Immortal Techniques raptexter som postkolonial teori

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jonathan Nordmark; [2021]
    Nyckelord :postcolonialism; colonialism; hiphop; rap; Spivak; postkolonialism; kolonialism; hiphop; rap; Spivak;

    Sammanfattning : In this essay, I am analyzing hip hop lyrics from Immortal Technique. The main focus is to connect the context of the lyrics to postcolonial theory. LÄS MER

  3. 18. ”Jag brukar inte direkt prata om innehållet med någon” : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av critical literacy.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Malmqvist; [2021]
    Nyckelord :Critical literacy; students perceptions; connections; elementary school; year 1-3; Critical literacy; elevers uppfattningar; kopplingar; grundskola; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att främja identitetsutveckling, som syftar till att eleverna ska bli ansvarstagande, initiativtagande, självständiga och aktiva samhällsmedborgare.  Genom critical literacyundervisning kan lärare ge elever möjlighet att utveckla sin förmåga att arbeta kritiskt med genus, etnicitet, maktrelationer, klass och identitet. LÄS MER

  4. 19. Gyllins trädgårds alléer och kulturella ekosystemtjänser : en underlag- och platsanalys

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Lovisa Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :Gyllins trädgård; Husie; Malmö; allé; alléer; ekosystemtjänster; kulturella ekosystemtjänster; hamling;

    Sammanfattning : Alléer i landskapet bidrar med ett flertal viktiga ekosystemtjänster och nyttor för oss människor och den biologiska mångfalden. Genom att skapa dessa möjligheter är äldre alléer skyddade enligt biotopsskyddslagen. LÄS MER

  5. 20. Att läsa det du förstår eller att förstå det du läser. En studie av SFI-elevers läsförståelse och deras lässtrategier vid prov

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ingierd Elmgren Hallinger; [2020-08-11]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; SFI; studieväg 1; nationella prov; think-aloud; litteracitet;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka svårigheter, i första hand för studieväg 1-elever, men även för studieväg 2-elever, på läsdelarna på nationella prov för SFI och att undersöka vilka strategier som används vid läsuppgifter. Detta undersöktes genom att kontrollera vilka uppgifter på ett nationellt prov som det ställdes frågor kring och genom att analysera felsvar på nationella provs läsdelar. LÄS MER