Sökning: "läsutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 644 uppsatser innehållade ordet läsutveckling.

  1. 16. Anpassningar i läsundervisningen i svenskämnet : En intervjustudie med fem verksamma F-3 lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ifram; Sandy Aphrem; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; läsinlärning; läsinlärningsmetoder; läsinlärningsmodeller; läsundervisning;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie behandlar anpassningar som F-3 lärare gör i läsundervisningen i svenskämnet. Undersökningen berör anpassningar på individnivå, gruppnivå och helklassnivå. En kvalitativ datainsamlingsmetod i form av semistrukturerade intervjuer har tillämpats. LÄS MER

  2. 17. “Ibland kommer jag lite sent och då får jag inte läsa alls, det hade jag velat göra” : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av den enskilda läsningen i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Lennox; [2023]
    Nyckelord :independent reading; primary school; reading development; reading interest; enskild läsning; lågstadiet; läsutveckling; läsintresse;

    Sammanfattning : För att elever ska öka sin läsförmåga är det centralt att de får läsa mycket samt att de får undervisning och stöd när de ska bearbeta en text. På grund av att alla elever inte får tid till att läsa förlorar de som inte läser delar av sin läsförmåga. LÄS MER

  3. 18. LÄSHUNDEN - LÄSARENS BÄSTA VÄN? : Läshundar används i specialundervisning av elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Lotta Aurell; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; skolhund; språkutveckling; läsutveckling; specialundervisning;

    Sammanfattning : This study examines the experienced reading motivation of children who read to a dog, and how reading to dogs can be used in special education for children with reading difficulties. The theoretical framework is inspired by motivational theory and the concepts controlled and autonomous motivation, behavior theory and motivation based on expectation. LÄS MER

  4. 19. Studiehandledning på modersmålet : ett stöd till nyanlända och flerspråkiga elevers utveckling, generellt och med fokus på läsning i årskurs 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Gustavsson; Linda Johansson Tacacho; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; förståelse; läsutveckling; nyanlända; studiehandledning på modersmålet;

    Sammanfattning : Sverige är numera ett mångkulturellt land och barn som kommer till landet ska inom en månad efter ankomst påbörja sin skolgång. Denna skolgång innebär att samtidigt som att förvärva nya ämneskunskaper förväntas de också lära sig ett nytt språk och en helt ny skolkultur, vilket är en stor utmaning för såväl elever som för personal i skolan. LÄS MER

  5. 20. Socioekonomiska faktorers inverkan på läsning inom ämnet svenska : ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Fredh; Elin Johansson; [2023]
    Nyckelord :socioekonomi; läsning; socioekonomiska faktorer; socioekonomisk bakgrund; svenska; lärare; låg- och mellanstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att kvalitativt undersöka åtta lärares uppfattningar av socioekonomiska faktorers inverkan på läsning och hur de arbetar för att inkludera sina elever i undervisningen oavsett socioekonomisk bakgrund. Studiens teoretiska utgångspunkt härstammar från Pierre Bourdieus teori om kulturellt kapital. LÄS MER