Sökning: "learner awareness"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden learner awareness.

  1. 16. "Hon har SFI-uttal" : En perceptionsstudie om hur vuxna andraspråksinlärare uppfattar modersmålssvenska och andraspråkssvenska

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Lili Sara Schmidt; [2014]
    Nyckelord :acquisition of variation; L2 Swedish; listener experiment; second language acquisition; second language learner; sociolinguistic awareness; Swedish as a second language; andraspråksinlärare; andraspråkssvenska; andraspråkstillägnande; lyssnarexperiment; sociolingvistisk medvetenhet; svenska som andraspråk; tillägnande av variation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Att kunna identifiera och förstå olika varieteter av målspråket är en grundläggande förutsättning för att andraspråksinlärare av svenska ska kunna bli fullständig deltagare i dagens flerspråkiga svenska samhälle. Den här studien har till syfte att explorativt undersöka vuxna andraspråksinlärares tillägnande av kunskaper i språklig variation vad gäller modersmålssvenska och andraspråkssvenska, samt deras sociolingvistiska medvetenhet. LÄS MER

  2. 17. Betydelsen av matematiken som språk för elevernas lärande i matematik : En studie i Sverige och Sydafrika

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Kramshöj-Ehn; [2013]
    Nyckelord :Awareness; language; mathematics; South Africa; Matematik; medvetenhet; språk; Sydafrika;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en del av ett utbyte mellan skolor i Sverige och skolor i en kåkstad i Sydafrika. Syftet med examensarbetet är att undersöka matematiklärares medvetenhet om sitt matematiska språk och lärarnas uppfattning om betydelsen av det matematiska språket för elevernas lärande. LÄS MER

  3. 18. Some Swedish students´learning of subject-verb agreement in English

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mona Lindelöf; [2012]
    Nyckelord :English as a foreign language; subject-verb agreement; declarative knowledge; procedural knowledge; learner awareness;

    Sammanfattning : Persons with Swedish as their first language often find it hard to learn subject-verb agreement when studying English. In Swedish this grammatical difficulty does not exist and it is therefore hard to introduce to learners that have Swedish as their native language. LÄS MER

  4. 19. Third language development for multilingual pupils at the individual programme’s introduction course from a Dynamic Systems Theory point of view

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Cecilia Öhlander; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis uses a Dynamic Systems Theory (DST) perspective to explain language development and metalinguistic awareness in five third language learners (L3) of English at the individual programme’s introduction course (IVIK). From a DST approach it is evident that every complex dynamic system, like multilingual learner systems, develops according to internal self-organizational properties and to the interaction between the learner and the environment. LÄS MER

  5. 20. Traditionell skolmatematik : En studie av undervisning och lärande under en matematiklektion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Elin Berggren; [2010]
    Nyckelord :Traditional school mathematics; sociomathematical norms; mathematics teaching; situated perspective on learning and knowledge; mathematical learning object; mathematical resources.; Traditionell skolmatematik; sociomatematiska normer; matematikundervisning; situerat perspektiv på lärande och kunskap; matematiskens lärandeobjekt; matematiska resurser;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka undervisning och lärande under en matematiklektion som präglas av traditionell skolmatematik. Metoden för undersökningen var en deltagande observation av en matematiklektion i åk 3 på gymnasiet. LÄS MER