Sökning: "leisure center teachers"

Visar resultat 1 - 5 av 112 uppsatser innehållade orden leisure center teachers.

  1. 1. Pedagogisk syn på lek : En kvalitativ studie om hur fritidslärare resonerar kring lek i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Raneen Alhoghazy; Adel Benbouzid; [2024]
    Nyckelord :Fritidslärare; Fritidshem; Fri lek; Styrd lek; Lekmiljö; Delaktighet; Gemenskap; Interaktion;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fritidslärarna resonerar kring lek samt deras roll i barnens lekaktiviteter. Genom en kvalitativ forskningsstudie baserad på semistrukturerade intervjuer av sex fritidslärare som arbetar på olika skolor har vi försökt att närma oss lek som metod och hur lärare uppfattar och använder lek i sin praktik. LÄS MER

  2. 2. Det kompletterande Fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lukas Funke; [2023-12-07]
    Nyckelord :fritidshem; skola; leisure time center; integrering; fritidshemmets historia;

    Sammanfattning : The school and leisure time centers have been separated in Sweden historically, but there has been a change in that. Over the past thirty years there has been an integration between the two units. Leisure time centers have moved into school and the activities have moved towards more of a learning opportunity than before. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i fritidshemmet : En intervjustudie med grundlärare med inriktning fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Joakim Svendsen; Gustav Norman; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Lärare i fritidshem; Skolan; elever; digitala verktyg; digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka på vilket sätt lärare i fritidshemmet arbetar med digitala verktyg. Vidare handlar studien om fördelar och nackdelar med digitala verktyg. För att undersöka detta har en kvalitativ intervjumetod genomförts och fem lärare med inriktning fritidshem intervjuades i studien. LÄS MER

  4. 4. Hänger du med på äventyr? : En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem ser på användandet av äventyrspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emma Frelin; Sofia Rising; [2023]
    Nyckelord :Leisure center; SOC; Leisure center teacher; Collaboration; Adventure education; Fritidshem; KASAM; Lärare i fritidshem; Samarbete; Äventyrspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur lärare i fritidshem arbetar med äventyrspedagogik. Detta har genom en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer besvarat studiens frågeställningar och syfte. Sex enskilda intervjuer med lärare i fritidshem som har kunskap om äventyrspedagogik ägde rum. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta på fritidshemmet med en dubbel yrkesroll : En kvalitativ studie om upplevelser av en dubbel yrkesroll och dess utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ludvig Norrlander Forsberg; Joakim Nyström; [2023]
    Nyckelord :school-age educare center; school-age educare teacher; subject teaching; frame factors; dual profession; fritidshemmet; lärare i fritidshem; ämnesundervisning; ramfaktorer; dubbel yrkesroll;

    Sammanfattning : In this study we examine the experience of working with a two-sided assignment as a leisure time teacher. The dual profession involves teaching a subject during school hours and working during the afternoon hours in the school-age educare center. LÄS MER