Sökning: "lekhandlingar"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet lekhandlingar.
1. Lekens och artefakters betydelse för barns sociala samspel
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : The purpose of the study is to investigate how children's social interaction with each other is expressed in play at preschool using the physical indoor environment. A research question has been asked to make it possible to inquire into, which reads: How do children use physical artefacts in the indoor environment to create joint play activities? In order to get an answer to the question, a qualitative method is used where observation schedule and field notes stand for the collection of empirical material. LÄS MER
2. Barns fria lek : med fokus på kommunikationens olika uttryckssätt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur barn kommunicerar med varandra i den fria leken. Studiens syfte är undersöka hur förskollärare upplever barns fria lek och hur viktig de anser att kommunikationen är för barns utveckling och lärande. Syftet med undersökningen är också att studera hur barnen kommunicerar med varandra i den fria leken. LÄS MER
3. Barns sociala samspel på skolgården : En kvalitativ studie om barns lek på skolgården utifrån socioekonomiska aspekter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study has focused on the schoolyard and how the social interaction between children plays out in the schoolyard-play from a socio-economic perspective. The reason for this is to highlight some major differences in children's social skills depending on where they go to school. LÄS MER
4. "Ett barn som inte får leka blir ingen hel människa" : En studie om förskollärares uppfattningar av barns fria lek i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att studera förskollärares uppfattningar av den fria leken i förskolan. Fri lek är en naturlig del i barnens vardag i förskolan, men begreppet är brett och kan tolkas ur olika perspektiv hos förskollärarna. LÄS MER
5. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers öppna och slutna frågor till barn i deras egenvalda lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Problematiken som utgör grunden till studien är att vi upplevt en skillnad i forskning kring öppna och slutna frågor som ställs av pedagoger till barn i förskolan. Vi har även sett en avsaknad i forskning när dessa frågor ställs av pedagoger till barn i deras egenvalda lek. LÄS MER