Sökning: "lgr 11 specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden lgr 11 specialpedagogik.

  1. 1. Lärares syn på skolans värdegrundsuppdrag i grundskolan och grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Lejdemark; Nina Persson; Therese Vuolle; [2020]
    Nyckelord :ekologisk modell; intervjuer; KASAM; lärare; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Ökade kunskapskrav i skolan har gjort att psykisk ohälsa har ökat bland barn och unga. I Lgr 11 och Lsär 11 har kraven på de enskilda eleverna ökat vilket medfört att många blivit stressade och mår dåligt i skolan. LÄS MER

  2. 2. Mycket snack och lite verkstad, eller mycket verkstad och lite snack : Lärares upplevelser av att undervisa elever med diagnos inom autismspektrumtillstånd på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Louise Elfström Kindgren; Elisabeth Lindberg; [2017]
    Nyckelord :AST; inkludering; pedagogiska strategier; inflytande; delaktighet; specialpedagogik; lärare; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur lärare i grundskolan beskriver att de arbetar med elever med autismspektrumtillstånd (AST) och med elevernas möjligheter till inflytande i undervisningssituationen. Elever med AST uppvisar begränsningar i utvecklingen av socialt samspel och ömsesidig kommunikation, samt med repetitiva och stereotypa beteendemönster och begränsade intressen. LÄS MER

  3. 3. En textanalys av värdegrunden och svenska som andraspråk i Lgr 11 - nyanlända elevers inkludering och delaktighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Denize Demirel Al Reshan; Katarina Karlekvist Pettersson; [2015-08-26]
    Nyckelord :Värdegrund; Svenska som andraspråk; Nyanlända elever; Berikningsteori; Inkludering; Delaktighet; Integrering; Mångkulturalism; Interkulturalism; Tolkningsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte var att undersöka hur lärare i skolan förväntas inkludera de nyanlända eleverna utifrån stydokumenten. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån några frågeställningar som innehöll begreppen berikning, brist, inkludering, inklusion, integrering, exkludering, mångkulturalism och interkulturalism. LÄS MER

  4. 4. Lärplattans effekter för motivation till lärande Tablet´s impact on motivation for learning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Karlsson Hallström; [2015]
    Nyckelord :en-till-en; en-till-många; IKT-kunskaper; lärplatta; lärverktyg; motivation; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Utifrån studiens empiriska resultat-, litteratur- och forskningsgenomgång visar resultatet att lärplattan är ett bra och framgångsrikt redskap för lärande och då detta med utgångspunkt från alla elever, med eller utan behov av särskilt stöd. Det som främst visat sig har betydelse är att lärplattan ökar elevens motivation till lärande men även dennes självkänsla, nyfikenhet och drift till kunskapsinhämtning. LÄS MER

  5. 5. Lärares motivationsskapande arbete. En studie i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Rebecca Jusmo; [2014-11-03]
    Nyckelord :fenomenologi; livsvärld; motivationsskapande arbete; betyg; grundsärskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar motivationsskapande med sina elever på grundsärskolan trots att elevernas betyg inte har någon betydelse för deras framtida gymnasiesärskolestudier. Studien utgick från följande frågeställningar: - Hur upplever lärare på grundsärskolan att de motiverar eleverna att utveckla sina kunskaper och färdigheter i enlighet med kursplanernas mål? - Vilken betydelse anser lärare på grundsärskolan att betygen har för elevernas motivation och lärarnas motivationsskapande arbete i skolan? - Hur upplever lärarna på grundsärskolan att de ges förutsättningar för att arbeta motivationsskapande samt att utveckla sin yrkesroll? Studien tog sin utgångspunkt i den livsvärldsfenomenologiska ansatsen då det var lärarnas egna levda erfarenheter som var intressanta att ta del av. LÄS MER