Sökning: "likvärdig bedömning"

Visar resultat 16 - 20 av 288 uppsatser innehållade orden likvärdig bedömning.

  1. 16. Verksamma lärares uppfattningar om LegiLexi och Lexplore i årskurs 1–3 : Digitala verktyg som möjliggör för en likvärdig bedömning av elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Kosatha; [2023]
    Nyckelord :LegiLexi; Lexplore; kartläggning; läsutveckling; läsförkunskaper; läsförståelse;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera om lågstadielärare uppfattar att verktygen LegiLexi och Lexplore gynnar kartläggningen av lågstadieelevers läsfärdigheter samt på vilket sätt. Sju deltagare med erfarenhet av LegiLexi samt lika många med erfarenhet av Lexplore medverkade i studien och tillkom genom ett bekvämlighets- och snöbollsurval. LÄS MER

  2. 17. F-3-lärares arbete med formativ bedömning i elevers skrivutveckling : En kvalitativ undersökning om hur F-3-lärare arbetar med formativ bedömning i elevers skrivutveckling samt hur de anser att formativ bedömning främjar skrivutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marina Hanna; Jisela Mete; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; kamratrespons; lärandemål; skrivutveckling; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur F–3-lärare arbetar med formativ bedömning i elevers skrivutveckling samt vilka strategier som används. Syftet var dessutom att undersöka hur tillfrågade F–3-lärare anser att den formativa bedömningen främjar elevernas skrivutveckling. LÄS MER

  3. 18. SUMMATIV BEDÖMNING I HEM-OCH KONSUMENTKUNSKAP : En studie om hem- och konsumentkunskapslärares erfarenheter samt deras tolkning av läroplanen Lgr22.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ida Mårtensson; Sara Lindgren; [2023]
    Nyckelord :likvärdig bedömning; måluppfyllelse; betygskriterier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sverige har ett mål- och kunskapsrelaterat betygssystem. Betygen används tillurval för vidare studier. Ett ansvar läggs således på betygssättande lärare, som förväntas görarättvisa och likvärdiga bedömningar genom att skapa samsyn och samförståelse förstyrdokument och betygssättning. LÄS MER

  4. 19. Bedömning av enskilda trafikimmissioners marknadsvärdepåverkan på småhus vid anläggning, omläggning och breddning av väg.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Elenie Beyene; [2023]
    Nyckelord :Environmental damage; market reduction; property value; property valuation; assessment. Miljöskada; företagsskada; marknadsvärdeminskning; fastighetsvärdering; bedömning.; Technology and Engineering; Law and Political Science;

    Sammanfattning : During the construction, realignment, or widening of roads, various disturbances can occur that affect the market value of nearby properties. These disturbances typically include things such as increased noise, vibration, changes in soil conditions, increased sensitivity to wind, and all contibute to severe disruption of the property. LÄS MER

  5. 20. Assessing EFL student writing in a Swedish context

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fredrik Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Assessment; summative assessment; validity; reliability; criterion-referenced grading system; equivalence; assessment criteria; Bedömning; summativ bedömning; validitet; reliabilitet; mål-relaterat betygsystem; likvärdighet; bedömningskriterier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the validity and reliability of summative assessment of EFL student writing in a Swedish context. Three teachers have assessed the same four student essays from the English 6 course in Swedish upper secondary school. LÄS MER