Sökning: "linguistic södertörns högskola"

Visar resultat 16 - 20 av 92 uppsatser innehållade orden linguistic södertörns högskola.

  1. 16. Han får arbeta i sin SVA-bok istället : En praktiknära forskningsstudie som undersöker hur kooperativa arbetsmetoder kan gynna nyanlända elevers delaktighet och ordinlärning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Dilara Akcay; Nihal Bakir; [2021]
    Nyckelord :Participation; newly arrived students; cooperative learning; social constructivism; Swedish language teaching; vocabulary learning; Delaktighet; nyanlända elever; kooperativt lärande; socialkonstruktivism; svenskundervisning; ordinlärning;

    Sammanfattning : Today, quality reviews of education for newly arrived students show major deficiencies in the Swedish school system. The newly arrived students do not get equal opportunities to achieve goals as other students in the classroom. LÄS MER

  2. 17. "Du kan vara med, ge en gåva idag" : En multimodal diskursanalytisk studie av hur texter från tre välgörenhetsorganisationer uppmanar till agerande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maria Katarina Börjeson Martins; [2021]
    Nyckelord :multimodal discourse analysis; attitudes; SFL; charities; multimodal diskursanalys; attityder; SFL; välgörenhetsorganisationer;

    Sammanfattning : The present study conducts a multimodal discourse analysis of texts from the three charities UNICEF, Red Cross and Doctors Without Borders and investigates how the reader is encouraged to support these organizations by donating money. The aim is to explore what relationship to the reader that is established, as well as what attitudes that are expressed through textual and visual modes. LÄS MER

  3. 18. Lärares praktiska arbete med utveckling av elevers läsförståelse : En kvalitativ studie om betydelsen av sociokulturellt betingade förkunskaper och erfarenheter i relation till elevers läsförståelse i årskurs 4–6

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ramil Benjamin; [2021]
    Nyckelord :Reading Comprehension; Prior knowledge; Reading strategies; Läsförståelse; Förkunskap; Kulturell bakgrund; Lässtrategier;

    Sammanfattning : Introduction and aim: Culturally and socially conditioned prior knowledge of text content can constitute a significant factor for teaching reading comprehension. This relationship is made visible and has gotten more consideration in education. LÄS MER

  4. 19. Att förstå Sara : En förskollärares självreflektion

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Monica Hamberg Mitlin; [2021]
    Nyckelord :förskola; språk; LpFö 18; omsorg; särskilt stöd; vardagsspråksfilosofi;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän, som den utformats på Centrum för praktisk kunskap på Södertörns högskola, undersöker jag genom mitt eget exempel mötet mellan en förskollärare och ett barn med rörig bakgrund och så kallade ”utmaningar” i svenska språket. Jag visar hur den till viss del kluvna pedagogiska idén i läroplanen (LpFö 18) ställer till det för min förståelse av barnet. LÄS MER

  5. 20. Språkets roll inom Bergsons metafysik : den språkliga paradoxaliteten hos varaktighetens förmedling

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Filosofi

    Författare :Linus Larsson; [2021]
    Nyckelord :Bergson; språk; förmedling; metafysik; intuition; varaktighet; Henri; intellekt;

    Sammanfattning : The present essay aims to offer an introduction to Henri Bergson’s linguistic critique. Since Bergson’s metaphysical philosophy largely rests on the notion of duration, la durée, which is something one cannot express, there arises a paradoxical aspect in Bergson as regards the actual mediation of this ‘duration’. LÄS MER