Sökning: "logopedi 2015"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden logopedi 2015.

  1. 1. Utveckling av den aritmetiska förmågan för skolbarn i årskurs 4 – 6 : Normering av test som mäter delar av den aritmetiska förmågan samt undersökning av könsskillnader

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Louice Lundström; Louizé Svensson; [2020]
    Nyckelord :dyskalkyli; aritmetisk utveckling; könsskillnader; normering;

    Sammanfattning : Dyscalculia means that the individual has difficulties in acquiring arithmetic skills (i.e. addition, subtraction, division and multiplication). Even though dyscalculia affects 1. LÄS MER

  2. 2. Listening Difficulties in children with Developmental Phonological Disorder : A survey of parents' perception of their children's listening abilities.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Ellika Forsberg; Lotta Ohtamaa; [2019]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; DLD; Developmental Phonological Disorder; DPD; ECLiPS; listening difficulties.;

    Sammanfattning : Background/Aim: The British questionnaire ECLiPS (Evaluation of Children’s Listening and Processing Skills; Barry & Moore, 2015) aims to profile listening difficulties in children. The questionnaire consists of 38 statements, divided into five subscales, and a short survey with six questions about general health. LÄS MER

  3. 3. Kommunikationsbedömning vid 18-månadersbesöket på BVC : BVC-sjuksköterskors uppfattning och hjälp av föräldraformuläret Infant Toddler Checklist (ITC)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Sofia Holmberg; [2018]
    Nyckelord :barnhälsovård; 18-månadersbesök; utvecklingsbedömning; BVC-sjuksköterskor; CSBS-DP ITC;

    Sammanfattning : New evidence based methods are requested within the work of Child Health Care (CHC). The workload for nurses at the CHC centres is high and new interventions needs to be fast and simple to be implemented. The parent checklist CSBS-DP ITC is a screening tool which has been tested during the period 2015–2017 at eleven CHC centres in Uppsala. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars skattning av 3-åringars sociala, emotionella och språkliga förmåga

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Maria Svensson; Daniela Wikström; [2018]
    Nyckelord :Barnhälsovård; samspel; läsning; föräldraskap; SDQ; hälsa; språkligt engagemang; kön; Fokusenkäten; logoped; enkät; social förmåga; emotionell förmåga; språk; språklig förmåga; 3-åringar; språklig stimulans; utbildningsnivå; födelseland;

    Sammanfattning : ABSTRACT In Sweden parents in general has a high degree of trust in the Child Health Services (CHS) and it is imperative that the child healthcare works efficiently. The CHS offers early interventions to children and parents, through health monitoring, guidance and individual support. LÄS MER

  5. 5. Ordavkodning i senare skolår; effekter av fonologisk bearbetningsförmåga, snabb benämning, ordflöde, ordförråd och arbetsminne

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Frida Lundagårds; Julia Vestin; [2017]
    Nyckelord :Ordavkodning; senare skolår; fonologisk bearbetningsförmåga; fonologisk medvetenhet; fonologiskt korttidsminne; snabb benämning; ordflöde; ordförråd; arbetsminne;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning om avkodningsförmåga i relation till olika språkliga och kognitiva förmågor har i huvudsak fokuserat på avkodning i tidiga skolår och genomförts i en engelskspråkig kontext. Vi känner inte till några studier som undersökt sambanden mellan fonologisk bearbetningsförmåga, snabb benämning, ordflöde, ordförråd, arbetsminne och ordavkodning i senare skolår i en transparent ortografi som svenska. LÄS MER