Sökning: "loneliness and students"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden loneliness and students.

  1. 1. Skolkuratorernas arbete med problematisk skolfrånvaro : En kvalitativ intervjustudie av skolkuratorers upplevelser i arbetet med elever som har problematisk skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Anna Nikolaidou; [2024]
    Nyckelord :School counselor; upper secondary education; problematic school absence; single professional role; unclear professional role; Skolkurator; högstadiet; problematisk skolfrånvaro; ensam yrkesroll; otydlig yrkesroll;

    Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett socialt problem som ökar och skapar bekymmer i skolvärlden. Syftet med studien har varit att öka kunskapen kring skolkuratorernas upplevelser med arbetet med högstadieelever som har en problematisk skolfrånvaro. LÄS MER

  2. 2. "En liten tjej ska inte vara ute sent" : - otrygghet hos kvinnor ur en sociologisk synvinkel

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

    Författare :Matilda Castman; Hedda-Louise Skoogh; [2023]
    Nyckelord :insecurity; women; occurrence; experience; emotions; acting; sociology; photo-elicitation; qualitative; Giddens; Weber; Butler; Hirdman; sociology of emotions; gender; norms; otrygghet; kvinnor; uppkomst; upplevelse; emotioner; handlande; sociologi; foto-elicitering; kvalitativ; Giddens; Weber; Butler; Hirdman; emotionssociologi; genus; normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka kvinnors upplevelse av otrygghet. Detta genom frågeställningar som berör otrygghetens uppkomst, kvinnornas emotioner och handlande i otrygga situationer. Ett hermeneutiskt och kvalitativt synsätt har använts med en abduktiv ansats. LÄS MER

  3. 3. Stolen moments: a mixed-method thesis on loneliness in tertiary education

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Hjalmar Durling; [2023]
    Nyckelord :loneliness; university; social exclusion; emotional loneliness; social loneliness; mixed-method; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis employs a mixed-method sequential explanatory design to investigate perceived loneliness. In the first phase, using survey data from SOM-undersökningen (2023), the quantitative analysis uncovers an association between tertiary education and perceived loneliness in Sweden; diverging from established literature that links education to improved subjective health outcomes. LÄS MER

  4. 4. "Det hjälper inte någon annan att man går sönder, man måste vara snäll mot sig själv också" - En kvalitativ studie om skolkuratorers beskrivningar av känslor, känslohantering och dess konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Hannah Alpadie; Hanna Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Keywords: School Counselor; Emotions; Emotional work; Coping; Empathy fatigue Nyckelord: Skolkurator; Känslor; Känslohantering; Känslomässig utmattning; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to increase the knowledge of how school counselors describe what emotions can emerge while interacting with students, how they deal with their emotions when they emerge and the consequences of their emotion regulation. The study is based on semi-structured interviews with eight school counselors in Sweden who have had at least one six-month employment at a school. LÄS MER

  5. 5. Studenter i pyjamas - Distansstudiernas inverkan på socionomstudenters studiemotivation och sociala kontakter under pandemin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Jenny Söderberg; Sofia Larsson; [2022]
    Nyckelord :Study motivation; social relations; digital education; loneliness; Social Sciences;

    Sammanfattning : This quantitative study aimed to provide an in-depth understanding of how distance education has affected social worker students' study motivation and social contacts.This study collected its data by sending web based surveys to the social work students in Lunds University who, in may 2022, currently were on term 6 and 7 (n=311) with the purpose to measure how they felt about the education becoming a distance education for almost two years, what happened to their study motivation, and last, to see if it had any impact on their frequency in contact or relationships to one another. LÄS MER