Sökning: "mångkulturell skola kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden mångkulturell skola kommunikation.

  1. 1. Flerspråkiga elever : Pedagogernas förhållningssätt till flerspråkiga elever i årskurs 2–3 i ett mångkulturellt klassrum i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nancy Demir; Daniella Akkaya; [2023]
    Nyckelord :mångkulturell; modersmål; språkutveckling; strategier; svenskundervisning; motivation; utmaning; ordförråd; bildstöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger arbetar för att stimulera språkutveckling i ämnet svenska för flerspråkiga elever i åk 2–3 i en mångkulturell skola. Studien har utförts med stöd av åtta årskurs 2–3 lärare genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Hur lärare arbetar med dyslexi - hos flerspråkiga elever och enspråkiga svensktalande elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ifram; Sandy Aphrem; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; undervisningsverktyg; insatser; dyslexi; enspråkiga; flerspråkiga;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie handlar om dyslexi relaterat till flerspråkiga elever med dyslexi och enspråkiga svensktalande elever med dyslexi. Fem intervjuer genomfördes med olika verksamma lärare. Intervjuerna genomfördes på två olika skolor där en skola var mångkulturell och den andra skolan hade fler svensktalande elever. LÄS MER

  3. 3. Religionskunskapsundervisning i ett mångkulturella klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Hussein Issa; [2020]
    Nyckelord :Religionsundervisning; mångkulturell skola; utmaningar; ökad måluppfyllelse; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det mångkulturella samhället som speglar skolan upplever läraren religionsundervisningen på olika sätt, beroende på om de möter hinder och vilka hinder. Syftet med detta arbete är att utifrån tre frågeställningar undersöka hur SO-läraren i lågstadiet upplever religionsundervisningen i ett mångkulturellt klassrum. LÄS MER

  4. 4. Interaktioner i slöjdsalen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mohammad Said Hamadeh; [2019]
    Nyckelord :icke-verbal kommunikation; multimodalitet; slöjdföremål;

    Sammanfattning : Då jag under en längre tid av mitt yrkesverksamma liv arbetat på en mångkulturell skola har jag funderat på hur undervisning och kommunikation sker i en slöjdsal.Syftet med arbetet är att undersöka, beskriva och analysera samspelet mellan elever och slöjdlärare samt elever som har olika modersmål sinsemellan och hur kunskapen om samspelet kan tillämpas för att elever med annan språkbakgrund skall kunna uppnå de av Skolverket uppställda mål i allmänhet. LÄS MER

  5. 5. Samarbete över språkgränserna! : En kvalitativ studie hur lärare upplever nyanlända elevers integrering till skolverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Källinger; [2018]
    Nyckelord :Integrering; kultur; mångkulturell; nyanlända; etnicitet.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om hur lärares arbete och förhållningsätt främjar integreringen av nyanlända elever. Resultatet av studien visar att respondenterna ser den mångkulturella undervisning som en främjande metod för nyanländas integration till skolansverksamheten. LÄS MER