Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elevers uppfattningar om matematik kan påverka valet av gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simona Simbotin; [2018]
    Nyckelord :matematik; uppfattningar; utländsk bakgrund; val av gymnasieprogram;

    Sammanfattning : Nationella utvärderingar visar att resultaten i matematik har fått en positiv utveckling och att svenska högstadieelevernas resultat i matematik inte dalar länge. Syftet med detta arbete är att undersöka vilka uppfattningar elever i årskurs 9 har om skolämnet matematik samt hur dessa uppfattningar påverkar deras val av gymnasieprogram. LÄS MER

  2. 2. "Kerrikable" - barns "eget språk" genom pauser och gemensamma erfarenheter : En studie ur ett sociokulturellt perspektiv om hur pedagoger skapar förutsättningar för flerspråkiga barns delaktighet under läsaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Thuy Hang Nguyen; Vanessa Larsson; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; Delaktighet; Barns perspektiv; Sociokulturellt perspektiv; Konversationsanalys; Turtagning; Turkonstruktion; Intersubjektivitet;

    Sammanfattning : Fokusområdet för denna studie är att undersöka flerspråkiga barns delaktighet under läsaktivitet. Utifrån kartläggning av tidigare forskning inom detta område synliggörs att det saknas studier kring hur pedagoger lyfter flerspråkiga barns perspektiv under läsaktiviteter i förskolan för att möjliggöra barns delaktighet, vilket lägger grunden för studiens syfte. LÄS MER

  3. 3. "Äga två språk eller fler – det är ju fantastiskt!" : En kvalitativ studie om hur pedagoger uttrycker sig om den flerspråkiga förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Anna Fredriksson; Tove Pettersson; [2016]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Språkutveckling; Stöttning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flerspråkighet är ett faktum i dagens samhälle och därmed i dagens förskolor. Detta faktum innebär att nästan vart femte förskolebarn använder fler än ett språk dagligen. Viktigt att tänka på är att förskolan är det första, och kanske det enda, mötet med det svenska språket för en del barn. LÄS MER

  4. 4. Arbete med barns modersmål i förskolan : En studie om förskolepersonals arbetssätt med språkutveckling i barns olika modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Erika Eklöf; [2016]
    Nyckelord :Kodväxling; inkludering; samverkan; förskola; mångkultur;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att genom deltagande observationer och informella samtal skapa förståelse för vilka modersmålsstödjande arbetssätt som förskolepersonal kan använda sig av i den pedagogiska verksamheten. Fokus har legat på hur barn med svenska som andraspråk kan utveckla sitt modersmål i ett land där det svenska språket ses som en norm. LÄS MER

  5. 5. Identity construction of refugee children : An ethnographic study from an intersectional perspective

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Gadban; [2013]
    Nyckelord :Intersectional perspective; recognition; positioning; identity; postmodern perspective; Intersektionellt perspektiv; erkännande; positionering; dentitet; postmodernt perspektiv;

    Sammanfattning : Around the world many people are affected by war, persecution, rebellion, famine, etc. and are therefore forced to move and start a new life elsewhere under new conditions. The struggle for survival is one of the factors that force children to escape. LÄS MER