Sökning: "mötet mellan lärare och elev"

Visar resultat 21 - 25 av 55 uppsatser innehållade orden mötet mellan lärare och elev.

  1. 21. Våldsbejakande islamistisk extremism – ett minfält inom skolans religionsundervisning? : En intervjustudie om lärares och elevers tankar i mötet med våldsbejakande islamistiskt våld på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Johan Sjögren; [2017]
    Nyckelord :Skola; sociala medier; våld; religion; kultur; extremism; islamofobi;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har utifrån individuella intervjuer med fem elever vilka gick sitt tredje år på gymnasiet, och sex gymnasielärare vilka undervi-sade i ämnet religionskunskap undersökt fyra frågeställningar. Min första frågeställning rörde hur elever och lärare förhöll sig till, och reagerade på den våldsbejakande islamistiska propaganda terrorgrupper Daesh sprider på sociala medier. LÄS MER

  2. 22. Att konnekta med elever i skolsvårigheter är ingen Quick Fix

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marja Boberg; Helena Bogren; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningBoberg, Marja & Bogren, Helena (2016). Att konnekta med elever i skolsvårigheter är ingen Quick Fix - En studie om relationella förhållningssätt på IM. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90hp. LÄS MER

  3. 23. När olika kulturer möts i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marina Nikolov; [2017]
    Nyckelord :Interkulturell; Kompetens; Kultur; Kulturkrock; Kulturmöte; Mångkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur man som lärare handhar mötet mellan olika kulturer i skolan. Underlaget har varit tio frågor som ställts till lärare på två olika skolor. LÄS MER

  4. 24. Den nödvändiga relationens olika ansikten - Några unga vuxnas skildringar av hur relationer med lärare påverkat deras kunskaps- och identitetsutveckling

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Natali Stojanovic Zezovic; [2017]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; förtroendefulla relationer; lärare-elev-relation; relationskompetens; identitet; lärande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur relationer mellan lärare och elever hänger ihop med kunskaps- och identitetsutveckling, sett ur unga vuxnas synvinkel. Totalt har 10 unga vuxna i åldern 20- 29, med minst gymnasial utbildning, intervjuats om sina upplevelser av relationer med lärare och relationernas koppling till kunskaps- och identitetsutveckling. LÄS MER

  5. 25. Socialpsykologisk metakognition : En intervjustudie om gymnasieelevers syn på det egna lärandet

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Veronica Gustavsson- Rydenvald; [2017]
    Nyckelord :metacognition; knowledge; learning; vocational pedagogy; sociopsychological perspective; metakognition; kunskap; lärande; yrkespedagogik; socialpsykologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Som verksam gymnasielärare har jag ett stort intresse för elevers lärande och hur betydelsefull relationen mellan elev och lärare är för elevernas kunskapsutveckling. Jag ser en förändring i hur elever förhåller sig till sitt eget lärande och att de inte tror på sin förmåga att lyckas med sina studier. LÄS MER